Terug in de tijd…Luzern Bahnhof

In het jaar 1856 werd het eerste station in de stad Luzern gebouwd. Het zorgde er niet alleen voor dat de stad zelf bereikbaar werd, maar ook het vierwoudstrekenmeer waaraan de stad Luzern gebouwd is. Mede door de bouw van Luzern Bahnhof kwam het toerisme nog beter en opgang en ontwikkelde Luzern zich tot een grote stad.

Luzern Bahnhof

Het eerste station werd gebouwd aan de rand van het meer en bestond geheel uit hout. Het station was het eindpunt voor de spoorlijnen uit Basel en Olten en vanuit hier liepen er ook verbindingen met de Duitse en de Franse spoorwegen. Vanuit het station kon je regelrecht de pier oplopen, vanwaar er vele boten vertrokken voor tochten over het meer, maar ook was je op loopafstand van het oude centrum van de stad. De omgeving rondom het station was nog niet bebouwd en ontwikkeld, maar door de bouw van Luzern Bahnhof kwam hier snel verandering in. Het werd een belangrijk spoorwegknooppunt mede door de ontwikkeling van stoomboten op het meer, maar ook door de aanleg van meerdere nieuwe spoorlijnen, waaronder de Gotthardlijn en de spoorlijnen naar Bern en Zürich.

Luzern Bahnhof
Het eerste station van Luzern uit 1856

Te klein na 14 jaar

Vanwege de groei van de stad Luzern en het aantal inwoners en toeristen moest er in 1896 een nieuw station gebouwd worden. Ook dit station droeg de naam Luzern bahnhof. Het nieuwe stationsgebouw werd met de ingang richting de brug gebouwd. Daarnaast werd het dit keer geheel uit steen gebouwd en kreeg het een enorme grote koepel op het dak. Alle spoorlijnen kregen onderdak in het nieuwe station. In 1910 bleek al wel dat het station al weer te klein was voor het groeiende aantal reizigers. Waarschijnlijk hebben beide wereldoorlogen ervoor gezorgd dat er niet aan de bouw begonnen kon worden. Er is uiteindelijk nooit aan een uitbreiding begonnen, maar in 1922 werd het station wel geheel geëlektrificeerd.

Luzern Bahnhof
Het tweede station van Luzern uit 1896

Een grote brand in 1971

Op 5 februari 1971 brak er een grote brand uit in het station. De brand begon in de kantine voor de werknemers en breidde zich razendsnel uit. Binnen een uur stond het grootste gedeelte van het stationsgebouw in lichterlaaie en al snel stortte de koepel in waarbij het een groot deel van het stationsgebouw vernietigde. Na de brand werd er voor gezorgd dat de treinen weer begonnen te rijden, maar vanaf andere locaties en tijdelijke gebouwen. In 1980 een wedstrijd uitgeschreven voor nieuwe ontwerpen voor een nieuw stationsgebouw. Het nieuwe station werd uiteindelijk ontworpen door Santiago Calatrava, die werkzaam was bij het architectenbureau Ammann en Baumann. Zo werd er 20 jaar later, op 5 februari 1991, het nieuwe stationsgebouw geopend. Ruim 30 meter voor de nieuwe ingang van Luzern bahnhof, staat een monument ter ere van het oude station. Dit monument is de oude ingang van het station uit 1896 en het enige wat er nog te redden was na de brand.

De brand en het instorten van de koepel in 1971

Nick (32) heeft zijn hele leven lang al gereisd en heeft vele mooie momenten meegemaakt. Nu als fotograaf zijnde, probeert hij deze momenten alsnog op de gevoelige plaat te leggen. Zijn motto? Eén foto zegt meer dan duizend woorden!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.