De stad Kiev werd met het Kiev Railway Station al in 1870 met de spoorweg verbonden, daar het onderdeel werd van de spoorlijnen naar Kursk en Balta. Het toenmalige station werd opgebouwd in de oud Engelse Gothic style en kwam te staan op de plek van een oude kazerne.
Kiev Railway Station
De naam, Kyiv-Pasazhyrskyi railway station, staat feitelijk voor het Kiev passagiers station. Al klopt dit officieel ook niet. Het station is meer een transport hub dan alleen een treinstation. Dit heeft mede te maken met de grootte waarin het complex is opgezet. Het bestaat uit meerdere stationsgebouwen, depots, opslag, perrons, spoorlijnen, bus en metroconnecties. Een complex als dit staat vaak bekend als een vokzal, wat gewoon betekent dat het dienstdoet voor passagiers, maar dan in meerdere transportvormen.

Meerdere stationsgebouwen
Zoals eerder geschreven heeft het station meerdere stationsgebouwen. Het allereerste stationsgebouw, wat gebouwd was in de oude Engelse Gotische stijl, is ondertussen al wel verdwenen. Tussen 1927 en 1932 werd er een nieuwe stationsgebouw neergezet, dit werd gebouwd in de Oekraïense Barokstijl. Deze bouwstijl staat vooral bekend om de vaak gouden daken en de simpele ronde vormen. Door de jaren heen werden hier wijzigingen in aangebracht, totdat dat in 2001 veranderde. In dat jaar werd het stationsgebouw teruggebracht naar zijn oorspronkelijke staat, maar ook werd er aan de andere kant van het complex een nieuwe stationsgebouw geopend.

Ontwikkeling
Het huidige complex is ondertussen te klein geworden voor de stad Kiev, met bijna 200.000 passagiers per dag, wordt er druk gekeken naar opties voor verbetering of ontwikkeling. Zo zijn er plannen om een ander station in Kiev te vergroten, zodat er wat treinverkeer omgeleid kan worden. Ook wordt er gekeken naar de vergroting van het metrostation en extra ingangen. Daarnaast is de gedachte om meer metro’s en treinen in te zetten om de drukte te verminderen.
Uitgelichte foto: ©Naumenkophotographer CC BY-SA 4.0