Terug in de tijd… Gare de Metz-Ville

Na het inlijven van de regio Elzas-Lotharingen in 1871 door Duitsland kwamen grote steden als Straatsburg (Strasbourg), Kolmar (Colmar), Diedenhofen (Thionville) en Mülhausen (Mulhouse) onder invloed van de Duitse cultuur. De Duitse keizer Wilhelm II wilde deze steden germaniseren en dit zou ook gaan gebeuren met de stad Metz.

Het germaniseren van Metz hield in dat er een geheel nieuwe wijk in de stad werd gebouwd, waar het station het middelpunt van zou worden. Dit alles zou worden opgebouwd in een mix van verschillende stijlen van de Duitse architectuur, met als naam ‘neue stadt’. Tegenwoordig staat deze wijk bekend als ‘Imperial Quarter/District’.

Lees verder na de afbeelding >>>

De ‘Neue Stadt’ of ‘Imperial Distrct’ in Metz – ©Marc Ryckaert CC BY 3.0

Het Schlieffenplan

Ok! Terug naar het station. In de plannen van het germaniseren van Metz werd het nieuwe station het middelpunt van het nieuwe district. Dit was echter niet de enige reden voor de bouw van een nieuw station. Tientallen jaren lang heerste er een rivaliteit tussen Frankrijk en Duitsland. Men verwachtte dat er in de toekomst geheid een oorlog zou gaan uitbreken tussen deze landen. Frankrijk was na de annexatie van de Elzas een alliantie aangegaan met Rusland. Dit zat Duitsland niet lekker en om een tweefrontenoorlog te voorkomen werd het Schlieffenplan ontwikkeld. Volgens het plan zou Rusland zes weken hebben om te mobiliseren en zou Frankrijk binnen diezelfde tijd verslagen kunnen worden, mits het plan strak gevolgd werd. Het station van Metz speelde hier een grote rol in, want tijdens de bouw werd er rekening gehouden met het verwerken van grote troepentransporten nadat Frankrijk verslagen zou zijn.

Kanonenbahn / Cannons Railway

De kanonenbahn was een directe militaire spoorlijn tussen Metz en Berlijn. Deze spoorlijn werd vlak na de annexatie van de Elzas in het leven geroepen, zodat de Duitse troepen snel per trein konden worden verplaatst indien nodig. Na de stap tot germanificatie van Metz, werd het nieuwe station in 1809 geopend. Het station was voor die tijd gigantisch groot. Op die manier kon het de ruimte bieden aan alle soldaten te voet en te paard. Vanaf Metz konden deze troepen direct met de trein richting de hoofdstad of andere fronten.

Gare de Metz-Ville

De stad Metz was al sinds 1850 met het spoor verbonden en had voor die tijd al best een groot station. Deze werd echter te klein gevonden en paste niet binnen de ideeën van de keizer. Het oude station sloot in 1908 haar deuren, toen het nieuwe station Metz-Ville geopend werd. Het stationsgebouw heeft een totale lengte van ruim 350 meter en is gebouwd tussen 1905 en 1908. Het station is gebouwd in de Neo-Romaanse stijl. Naast het indrukwekkende stationsgebouw staat een toren staan van ruim 40 meter hoog. Deze toren is naar zeggen door Keizer Wilhelm II zelf ontworpen. Daarnaast draagt het station ook wel de bijnaam Station Palace. Deze naam heeft het mede te danken aan het interieur van het stationsgebouw waaronder glas in lood ramen en standbeelden van keizers en ridders, maar ook met de keizer zelf. Er waren tijdens de bouw speciale appartementen gebouwd, zodat de keizer hier bij een bezoek aan Metz kon verblijven. Deze appartementen zijn tegenwoordig kantoren voor de SNCF.

Metz-Ville
Keizer Karel de Grote – ©Fab5669 – CC BY 3.0

Uitgelichte foto: ©Fred Romero – CC BY 2.0

Nick heeft zijn hele leven lang al gereisd en heeft vele mooie momenten meegemaakt. Nu als fotograaf zijnde, probeert hij deze momenten alsnog op de gevoelige plaat te leggen. Zijn motto? Eén foto zegt meer dan duizend woorden!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.