Terug in de tijd…Edinburgh Waverley railway station

Gelegen in een smalle vallei tussen het middeleeuwse gedeelte van Edinburgh en het 18e eeuwse New Town ligt het grootste station van Schotland, namelijk Edinburgh Waverley railway station. Het is gelegen onder de North Bridge, de brug die het oude gedeelte met het nieuwe gedeelte van Edinburgh verbind en vanuit hier kan je het gehele noorden van Schotland en Groot-Brittannië bereiken.

Tussen 1830 en 1835 kwamen de eerste voorstellen voor een spoorlijn van Glasgow naar Edinburgh, naar een klein station bij the North Bridge. Eerdere klachten over eventuele rookontwikkeling van de locomotieven in de vallei werden van tafel geveegd en men verzekerde dat de treinen niet zichtbaar zouden zijn er er weinig tot geen rook te zien of te ruiken zou zijn. Uiteindelijk werd in 1842 de spoorlijn tussen Glasgow en Edinburgh geopend. Deze spoorweg begon niet bij het centrale station, maar bij Haymarket railway station. Een klein station wat op een paar minuten van het centrale station aflag. Toen de treingekte ook Edinburgh in zijn grip kreeg en er meer hotels en winkels nabij de spoorlijn kwamen, werden er ook meerdere nieuwe voorstellen ingediend voor een station bij North Bridge. Zo opende in 1846 het Edinburgh and Glasgow Railway’s General Station haar deuren, dit was mede mogelijk gemaakt door vele investeerders van de hotels en winkels nabij.

In 1868 kreeg de North British Railway alle kleine terminals nabij North Bridge in handen. Alles werd gesloopt en er werd een nieuw groot station neergezet. Het huidige station met het Victoriaanse uiterlijk was daar een groot onderdeel van. Het kreeg de naam Edinburgh Waverley. Dit had te maken met de verschillende spoorwegmaatschappijen die op dit station reden, daarnaast werd het station in de 19e eeuw nog fors uitgebreid. De naam Waverley stamt af van de ‘Waverley’ boeken van Sir Walter Scott en vanwege een treinroute die geopend werd naar Carlisle, maar die door Waverley heen reed.

Doordat het station enorm groeide werd er een groot hotel naast het station gebouwd, ook in Victoriaanse stijl. Het opende in 1902 en mede hierdoor groeide het treinverkeer van en naar Edinburgh enorm. Dit hotel bestaat nog steeds, maar heet tegenwoordig het Balmoral Hotel en is gevestigd aan de Princes Street. in 1991 werden er grote delen geëlektrificeerd en kwamen er ook langere treinroutes op het programma te staan, waaronder de Caledonian Sleeper. Die rijdt van London King’s Cross naar Edinburgh en Glasgow.

Tussen 2000 en 2012 is er nog veel veranderd bij het station. Zo zijn er nieuwe perrons bijgekomen en zijn er nog andere delen geëlektrificeerd. Er wordt hier nog veel met dieseltreinen gereden. Voornamelijk als je steeds meer naar het noorden gaat. Daarnaast is het gehele glazen dak vernieuwd en verstevigd. Het station is een mooi uitgangspunt als je het noorden van Schotland per trein wilt ontdekken.

Nick (32) heeft zijn hele leven lang al gereisd en heeft vele mooie momenten meegemaakt. Nu als fotograaf zijnde, probeert hij deze momenten alsnog op de gevoelige plaat te leggen. Zijn motto? Eén foto zegt meer dan duizend woorden!

Comments

  1. Rose Beantwoorden

    Wat een leuke site! Ik kende het nog niet, maar ik zal eens lekker gaan binge-lezen ;). Wat een prachtig station trouwens!

    • Nick van Rookhuijzen Beantwoorden

      Dankjewel voor je reactie en je compliment :)! Altijd leuk om nieuwe lezers te krijgen. Ik heb jouw blog ook bekeken. Grappig dat je docente Nederlands bent, maar blogt in het Engels. Is daar een reden voor? Het zag er in ieder geval wel leuk uit. En ja, het is een prachtig station!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.