Terug in de tijd… De spoorwegen van Vaticaanstad

De spoorwegen van Vaticaanstad, wij hadden er nog nooit van gehoord. Na wat onderzoek blijkt dat Vaticaanstad inderdaad een treinstation heeft en via het spoor is verbonden met het hoofdnet van Rome. Nu bestaat het nog niet vreselijk lang, maar het is het wel waard om genoemd te worden.

De spoorwegen van Vaticaanstad

De Vaticaanse spoorwegen bestaan nog niet heel erg lang en dat heeft puur met de Pausen van Vaticaanstad te maken. Menig paus, waarvan Paus Gregorius XVI de meest uitgesproken mening had over het spoor, was tegen het aanleggen van een spoorlijn in heel de Pauselijke staat. Pas nadat Paus Pius IX gekozen werd, kwam er vooruitgang ten opzichte van de spoorwegen. Dit had mede te maken met het ondersteunen van de bedevaarttochten vanuit Lourdes in Frankrijk. De eerste spoorlijn werd aangelegd tussen Bologna en Ancona in 1858, maar dit gebied werd tijdens de bouw door troepen van het Koninkrijk Sardinië ingenomen. Daarna gebeurde er niks meer op het gebied van spoorwegen, tot 1929. In dat jaar werd besloten dat Vaticaanstad verbonden zou worden met het Italiaanse spoorwegnet.

Tekst gaat verder onder de afbeelding

Het verdrag van Lateranen

Dit verdrag werd in 1929 gesloten tussen Vaticaanstad en de Italiaanse staat onder Mussolini. Dit verdrag bevatte een aantal punten, waaronder de verbinding van Vaticaanstad per spoor met het Italiaanse spoorwegnet. Tussen 1929 en 1933 werd het stationsgebouw in Vaticaanstad gebouwd en werden de sporen aangelegd, waarna in 1932 al de eerste stoomlocomotief binnen kwam rijden. In 1934 werd het stationsgebouw en het spoor dat binnen het gebied van Vaticaanstad lag, ook eigendom van Vaticaanstad. Toch heeft de staat nooit eigen treinen of ander materiaal in bezit gehad en is het spoor niet heel vaak gebruikt door de Paus. Alleen Paus Johannes XXIII, Paus Pius XI, Paus Johannes Paulus II en Paus Benedictus XVI hebben daadwerkelijk de trein gepakt voor een bedevaart.

Tekst gaat verder onder de afbeelding

De toegangspoort naar Vaticaanstad. Deze wordt alleen geopend als er treinverkeer binnenkomt.

Hoe wordt het spoor nu gebruikt?

Voor de aanstelling van Paus Fransiscus in 2016 werd het spoor puur gebruikt voor goederentransport. Dit gebeurde 1-2 keer per week. De tunnel na het station wordt gebruikt voor het rangeren van dit rijdend materiaal. In 2016 besloot Paus Fransiscus om de kerkelijke schatten tentoon te stellen en nu rijdt er wekelijks een speciale trein tussen Vaticaanstad en Rome St. Pietro.

Uitgelichte foto: ©Staselnik – CC BY-SA 3.0

Nick heeft zijn hele leven lang al gereisd en heeft vele mooie momenten meegemaakt. Nu als fotograaf zijnde, probeert hij deze momenten alsnog op de gevoelige plaat te leggen. Zijn motto? Eén foto zegt meer dan duizend woorden!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.