Dat de spoorwegen al vroeg in Zuid-Afrika te vinden waren is vooral te danken aan de Britten. Het Britse rijk had grote delen van Afrika in handen en er waren al lange tijd plannen voor een spoorweg dwars door Afrika. Echter moest men ergens beginnen en dat was in Kaapstad.
Meerdere stations
Het eerste station van Kaapstad werd gebouwd in het jaar 1863 en stelde weinig voor. Het was een simpele houten constructie met een paar sporen en perrons. De spoorwegen waren pas net ontstaan in Afrika, veel transport was er nog niet. Ruim 10 jaar later waren de spoorwegen zo gegroeid dat het station veel te klein was geworden. De toenmalige premier John Molteno begon in 1870 met het laten bouwen van een geheel nieuw station aan Adderly street. Adderly Street is dezelfde plek als waar het huidige station zich bevind. Het werd groot genoeg voor de vele treinen, maar ook de kantoren van de spoorwegmaatschappij werd hier gevestigd. Ruim 100 jaar werd het station gesloopt door de Apartheid regering en werd er een nieuw station gebouwd, waarbij er geen rassenscheiding meer plaatsvond tussen de reizigers. Dit station staat er nog steeds en ligt eigenlijk in het centrum van de stad vanwaar alles goed te bereiken is.
Cape Town Railway station
Het huidige station werd in de jaren tussen 1960 en 1970 ontworpen door de architecten Alexander Stewart Cruickshank en Ian Stewart Cruickshank. Alexander en Ian waren vader en zoon die samen verantwoordelijk zijn voor meerdere gebouwen in Kaapstad, waaronder dus het station. Het station is gebouwd door Dura. Janos Lenard was persoonlijk verantwoordelijk voor het ontwerp, daar hij de hoofdontwerper was van de Zuid-Afrikaanse treinstations en havens. De inrichting is deels bepaald door deze Janos, maar de mozaïeken van het station zijn ontworpen door Samuel Jozua Fourie. Hij was een artiets in dienst bij de ontwerpafdeling van de Zuid-Afrikaanse Spoorwegen. Het station is ondertussen uitgegroeid tot een transport hub en is een gigantisch complex. De spoorwegen zijn belangrijk voor Zuid-Afrika. Een herinnering hieraan is ook terug te zien in de grote hal waar één van de eerste Zuid-Afrikaanse locomotieven te bewonderen is.
Uitgelichte foto: ©Antony-22 – CC BY-SA 4.0