In 1870 werd Bath Green Park Railway station als kopstation geopend door de Midland Railways, echter droeg het toen de naam Bath Queen Square Railway station. Het stationsgebouw werd geheel ontworpen door de architect van de Midland Railways, John Holloway Sanders. Helaas wisselde het station van eigenaar in 1950 en sloot het niet veel later de deuren.
De Avon rivier
Ondanks dat het station in 1870 geopend werd, was de spoorlijn richting Bath al in 1869 klaar. Om bij het station te komen moest de rivier de Avon worden overgestoken met een brug. Ten tijde van de opening van de spoorlijn waren het station en de brug nog niet klaar, wat resulteerde in een tijdelijk station aan de andere zijde van de rivier. Bij de opening had het station 4 sporen en 2 perrons, één perron voor vertrekkende treinen en één voor arriverende treinen. Een kilometer verder vond je de goederenloods en de locomotievenloods voor onderhoud. Na het sluiten van het station bleef de brug behouden en geeft tegenwoordig toegang tot een supermarkt.
Heden en verleden
Door latere toevoegingen van meerdere spoorlijnen werd het op station in de weekenden altijd erg druk. Er arriveerden dan veel ‘vakantietreinen’ en daar het een kopstation was, moesten locomotieven hier keren. Dit zorgde voor veel sensatie en bekijks voor jong en oud! Nadien heeft het station enige schade opgelopen door bombardementen tijdens de Tweede Wereldoorlog in april 1942. De schade werd overigens pas hersteld na sluiting en renovatie van het station. Nadat het station in 1951 werd overgenomen door de British Railways, kreeg het pas de naam Bath Green Park Railway Station. Tot die tijd heeft het altijd Bath Queen Square Railway station geheten. Men begon met de sluiting van het station in 1966, waarna het geheel gesloten was in 1971. Tegenwoordig wordt het station gebruikt als parkeergarage en wordt in de oude hal in het weekend een markt gehouden.
Uitgelichte foto: ©Ben Brooksbank
Geïnteresseerd in meer terug in de tijd? Klik hier voor meer artikelen!