Review: Tv-serie Jericho (2016)

Zoals altijd is er vanavond weer niks op tv. Tijd voor een nieuwe serie die je heerlijk kan binge-watchen op deze luie zondag. En wij zouden Reizen met de Trein niet zijn als deze serie niet over treinen ging. Of eigenlijk gaat het meer over een viaduct en de bouw hiervan. Kijk je met mij mee naar Jericho?

Jericho

Seizoenen: 1 (begonnen in januari 2016)
Cast: Met o.a. Jessica Raine (Call the Midwife, Wolf Hall), Hans Matheson (Tudors, Sherlock Holmes) en Samuel Bottomley (Rocket’s Island, Wolf Hall).
Te zien op: De betaalzender ITV
Plot:

Het is het jaar 1870 en in de Yorkshire Dales in Engeland zijn ze bezig met de bouw van het Culverdale viaduct. Onder het viaduct is een klein dorpje ontstaan genaamd Jericho. De bewoners van Jericho helpen mee aan de bouw van het viaduct, drijven er handel of openen bars. De serie focust zich op het ontstaan van het dorpje en de ontwikkelingen van de bewoners. Zo volgt de serie het verhaal van Annie Quaintain (Jessica Raine), een weduwe die samen met haar twee kinderen een nieuw bestaan probeert op te bouwen en het verhaal van Johnny Jackson (Hans Matheson), een werker met een geheimzinnig verleden.

Trailer

Gebaseerd op het Ribblehead Viaduct

Het viaduct dat gebouwd wordt, is gebaseerd op een echt viaduct, namelijk het Ribblehead viaduct (ook wel het Batty Moss Viaduct genoemd). Dit viaduct staat in North Yorkshire en wordt gezien als één van de mooiste viaducten van Engeland. Onder dit viaduct waren ook kleine dorpjes (shanty) en kampen ontstaan en veel van deze shanty towns zijn nu scheduled ancient monuments (beschermde monumenten). Voor liefhebbers van deze serie is het dus het bezoeken waard!

Jericho
Ribblehead Viaduct © Michael Bryan

Prachtige serie, maar wel een beetje traag

Ik ben dol op historische drama’s en toen ik las dat Jericho over het bouwen van een treinviaduct ging, moest ik de serie natuurlijk kijken. Visueel is deze serie echt een plaatje. Mooi geschoten in een dor, maar indrukwekkend landschap en de kostuums zijn prachtig. Het voelt een beetje Downtown Abbey aan. Het is alleen allemaal wel net even te ‘clean’. Het speelt zich af in een kamp dat bestaat uit houten blokhutten en tenten en toch zijn de mensen er brandschoon. De werkers zijn net even te netjes en te schoon. Ook dacht ik eerst dat de serie zich in Amerika afspeelde omdat de serie erg Amerikaans (wild west) aandoet. Niet erg natuurlijk, maar het was wel verwarrend. Ook is het verhaal een beetje traag. Er zit niet veel actie of romantiek in en de serie komt maar langzaam opgang. Toch ben je na een aantal afleveringen verslaafd. De serie heeft zo zijn eigen charme en de karakters groeien. Vooral de jonge Samuel Bottomley maakt indruk, als de zoon van Annie. Zijn persoonlijk strijd is het interessants.

Al met al is de serie het zeker waard om te bekijken. Het sfeertje van de serie is erg verslavend en door de mysteries van een aantal karakters wil je weten hoe het afloopt. Jammer dat het maar 8 afleveringen zijn, maar misschien komt er nog een seizoen 2.

Heb jij Jericho al gezien?

Kirsten is verslaafd aan reizen. Zodra ze in Nederland is, begint het alweer te kriebelen. De trein is haar favoriete vervoersmiddel, vol avontuur en romantiek. Nog op de bucket list: een reis met de Oriënt-Express.