Review: tentoonstellingen 175 jaar Spoor

Trouwe lezers hebben al gemerkt dat we de afgelopen twee weken in het teken stonden van de Nederlandse Spoorwegen, die dit jaar 175 jaar bestaan. Special voor dit jubileum worden er verschillende evenementen georganiseerd en ook het Spoorwegmuseum kan hierin natuurlijk niet achterblijven. Daarom vind je nu in het Spoorwegmuseum drie tentoonstellingen over 175 jaar spoor.

Review: tentoonstellingen 175 jaar spoor

Iconen van het Spoor

Stap terug in de tijd met de tentoonstelling ‘Iconen van het Spoor’! Dit is de grootste tentoonstelling van het Spoorwegmuseum en hiervoor zijn de oudste locomotieven van Europa naar Utrecht gebracht. Het museum heeft de Rainhill Trials nagebootstd, een wedstrijd voor locomotieven. De winnaar van de wedstrijd werd de locomotief voor de treindienst tussen Liverpool en Manchester. Dit keer wordt de wedstrijd gehouden tussen Europa’s oudste locomotieven en de bezoeker is zelf de jury!

De topstukken van de tentoonstelling zijn:

• Der Adler uit 1835, geleend van het DB Museum, Duitsland
    Eerste succesvolle locomotief voor passagiers en goederen in Duitsland.
  • Marc Seguin uit 1829, geleend van het ARPPI, Frankrijk
    Vernoemd naar de Franse uitvinder van dit type locomotief.
  • Crampton no. 80 uit 1852, geleend van het Cite du Train Mulhouse, Frankrijk
  • Locomotion no. 1 uit 1825,  geleend van het Beamish Museum, Engeland
    Locomotief voor eerste passagierstrein van de Stockton and Darlington Railway.
  • Catch me who can uit 1809, geleend van het Severn Valley Railway, Engeland
    Oudste locomotief van de tentoonstelling en ook één van de snelste uit die tijd.

Review: tentoonstellingen 175 jaar spoor Review: tentoonstellingen 175 jaar spoor

F.W. Conrad, Spoorwegpionier

Middenin de tentoonstelling ‘Iconen van het Spoor’ staat de tentoonstelling van de belangrijkste man uit de Nederlandse spoorweggeschiedenis, namelijk F.W. Conrad. Frederick Willem Conrad was de man die de trein naar Nederland bracht en verschillende spoorbruggen ontwierp en een aantal stations liet bouwen. De tentoonstelling volgt het leven van Conrad vanaf de wieg tot aan zijn dood en laat unieke ontwerpen zien en geeft inzicht in zijn leven. Zijn levensloop staat gelijk met de ontwikkeling van de spoorwegen hier in Nederland en geeft daarom ook meer inzicht in de geschiedenis van de Nederlandse spoorwegen.

Fototentoonstelling K. van de Meene: Langs het spoor

De derde tentoonstelling van 175 jaar spoor in het Spoorwegmuseum is een bijzondere fotocollectie van fotograaf Kees van de Meene. Kees begon in de jaren 50 treinen te fotograferen en zette alles wat met treinen te maken had op de gevoelige plaat. Hiervoor had je destijds een speciale fotovergunning nodig. Het archief telt 13.000 zwart-wit foto’s en aantal hiervan zijn te zien in het Spoorwegmuseum. Ook is er een boek uitgebracht met foto’s uit deze collectie en dit boek is te koop in het winkeltje van het Spoorwegmuseum voor €29,50, net zoals ‘Het Grote Spoorboek‘.

+ Leuke en leerzame tentoonstellingen
+ De uitgelezen kans om Europa’s oudste locomotieven te bewonderen

– De ‘wedstrijd’ tijdens de tentoonstelling ‘Iconen van het Spoor’ is niet helemaal duidelijk vanaf het begin. Als je je niet ingelezen hebt, heb je geen idee wat er aan de hand is.

De tentoonstellingen zijn nog te bewonderen tot 21 september 2014 (de fototentoonstelling tot 6 oktober 2014).
Kaartjes voor toegang tot het Spoorwegmuseum en tentoonstellingen kosten €16,-
Kijk op www.spoorwegmuseum.nl voor mee informatie.

Kirsten is verslaafd aan reizen. Zodra ze in Nederland is, begint het alweer te kriebelen. De trein is haar favoriete vervoersmiddel, vol avontuur en romantiek. Nog op de bucket list: een reis met de Oriënt-Express.