Nieuws: TEE 2.0 krijgt meer vorm & meer

Soms is het weken stil met nieuwtjes uit het treinen/spoorwegen land en het andere moment stapelen ze zich op en dan is het nog de keuze maken wat echt relevant is en wat niet. Indit nieuwsartikel meer over o.a. de TEE 2.0, Air France, de European Sleeper en de Moonlight Express.

TEE 2.0

Vorig jaar schreven we al over de aankondiging omtrent het terugbrengen van de Trans Europ Express in Europa, maar dan de nieuwe 2.0 versie. Het idee is afkomstig vanuit de Duitse overheid en heeft op dit moment al steun ontvangen van ruim 20 EU lidstaten door het ondertekenen van een intentieverklaring. Ook Nederland heeft de intentieverklaring ondertekent om op deze manier mee te werken aan het terugbrengen van Trans Europ Express uit de jaren 50. De intentieverklaring heeft als doel om het Europese (nacht)treinnetwerk voor personenvervoer te verbeteren waarbij wordt gesproken over afstanden van meer dan 600 kilometer door meerdere landen.

Air France gaat meer treinen inzetten

Dit klinkt natuurlijk erg raar, maar is niet minder waar. Air France werkt al ruim 25 jaar samen met de Franse Spoorwegen (SNCF) om het aantal binnenlandse vluchten te verminderen en het gebruik van de TGV voor deze verbindingen in te zetten. Dit gebeurt al 25 jaar met groot succes! Het aantal binnenlandse vluchten is ook tijdens de coronapandemie drastisch verminderd, waarbij de TGV het heeft overgenomen. Nu komen er nog 7 extra treinverbindingen bij, waardoor er nu meer binnenlandse treinroutes dan binnenlandse vluchten zijn. Ook de KLM, heeft als partner van Air France, één van de vijf vluchten tussen Amsterdam en Brussel omgezet in een treinverbinding. Wat ons betreft mogen al die vluchten gewoon treinverbindingen worden.

European Sleeper en Moonlight Express gaan samenwerken

De twee nieuwe nachttrein maatschappijen European Sleeper en Moonlight Express hebben besloten de handen ineen te slaan. Waar de European Sleeper vanuit Brussel naar Praag zou gaan rijden, wil de Moonlight Express van Brussel naar Berlijn gaan rijden. Dit is praktisch gezien dezelfde route en in plaats van elkaar te concurreren hebben beide maatschappijen besloten om te gaan samen werken. De samenwerking met RegioJet voor de trein naar Praag zal gewoon blijven bestaan en in de toekomst betrokken blijven bij deze samenwerkingen. Daar dit ook extra mogelijkheden biedt aan beide maatschappijen om andere verbindingen op te zetten richting Zuid-Frankrijk, Barcelona of Polen.

Uitgelichte foto: © Finn IJspeert on Unsplash

Nick heeft zijn hele leven lang al gereisd en heeft vele mooie momenten meegemaakt. Nu als fotograaf zijnde, probeert hij deze momenten alsnog op de gevoelige plaat te leggen. Zijn motto? Eén foto zegt meer dan duizend woorden!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.