Het is ondertussen geen geheim meer dat veel Europese landen bezig zijn hun nachttreinnetwerk uit te breiden. Vooral Oostenrijk timmert al hard aan de weg. Nu wil ook Zwitserland het treinennetwerk gaan uitbreiden met meerdere bestemmingen op het oog.
Amsterdam in 2022
Waar we vanaf 21 december 2020 de Nightjet tussen Amsterdam en Wenen weer zullen zien gaan rijden, heeft de SBB aangekondigd om in 2021 een Nightjet tussen Amsterdam en Zürich te willen gaan laten rijden. Het zou in dit geval om een dagelijkse trein gaan. Echter hebben zowel de ÖBB en de SBB geen nachttreinrijtuigen in hun bezit. Deze zullen waarschijnlijk gehuurd moeten gaan worden totdat de bouw van nieuwe rijtuigen klaar is.
Duitsland in 2023
Duitsland is natuurlijk allang te bereiken per nachttrein vanuit Zwitserland. Op dit moment rijdt er één trein die zich opsplitst bij Hildesheim en dan doorrijdt naar Berlijn of Hamburg. Het doel en de gedachte is om een extra nachttrein te gaan laten rijden, waarbij één trein richting Berlijn gaat rijden en de ander naar Hamburg zonder te hoeven splitsen. De trein richting Berlijn zal rijtuigen meekrijgen die door zullen rijden naar Praag.
Rome en Barcelona in 2024
Op dit moment wordt de mogelijkheid tot nieuwe nachttreinen naar zowel Rome als Barcelona onderzocht. Deze treinen zouden een rechtstreekse verbinding met Zürich krijgen. Echter hangt deze verbinding niet alleen af van de SBB, maar ook van de partners in de landen als Italië, Frankrijk en Spanje. Er zal een samenwerking moeten worden opgezet en daarnaast gekeken moeten worden naar de kosten, de tijden en het materiaal. Maar het zou natuurlijk geweldig nieuws zijn als deze verbindingen allemaal tot stand kunnen komen. Veel kosten zullen worden betaald uit het zogeheten Zwitserse Klimafonds.
Uitgelichte foto: ©Stratoswift – CC BY-SA 4.0