Op 17 maart hebben we de landelijke verkiezingen in ons land en menig politiek partij heeft het spoor en/of treinreizen op het programma staan. De website Treinreiziger.nl heeft politici van een aantal grote partijen mogen interviewen en daar uitgebreid verslag van gedaan. Wij zullen van elke partij in het kort (een deel van) hun punten benoemen. Voor de gehele artikelen, verwijzen wij door naar de website van Treinreiziger.nl.
CDA – Mustafa Amhaouch
- Het CDA legt hun focus vooral op de trein binnen Nederland. Zij denken aan een hogesnelheidstreinnetwerk in Nederland met nieuwe knooppunten als Breda, Utrecht, Zwolle, Groningen, Leeuwarden, Hengelo en Arnhem naast Amsterdam, Schiphol en Rotterdam.
- De Lelylijn. De partij pleit voor een deltaplan voor het noorden, waarbij de Lelylijn een grote rol zal spelen. Er zal daarnaast veel werkgelegenheid en meer woningbouw ontstaan langs de lijn.
- Ook mag het spoor nog intensiever gebruikt gaan worden. Denkende aan de Lelylijn naar het noorden en een HSlijn naar het oosten, dit om alle regio’s binnen Nederland bereikbaarder te maken.
- Kort grensoverschrijdend treinverkeer. Waar er in 2019 nog tegen het terugbrengen van korte vluchten werd gestemd, richten ze zich nu op de korte spoorlijnen rondom de grenzen. Zo kijken ze naar Heerlen-Aken, Terneuzen-Gent, Eindhoven-Düsseldorf en Maastricht-Luik. Zij denken dat op deze manier internationaal treinreizen pas echt aantrekkelijk gaat worden en niet perse de lange spoorlijnen naar verre steden in Europa.
GroenLinks – Suzanne Kröger
- GroenLinks wil flink investeren in het spoor, er mag de komende 10 jaar ruim 18 miljard worden uitgetrokken om het OV te verbeteren.
- Het aantal internationale treinen mag ook goed uitgebreid worden. De partij wilt stoppen met vluchten tot 750 km, waarbij de trein als alternatief kan dienen. Denk hierbij aan bestemmingen als Barcelona, Madrid, Rome en Stockholm. Er is genoeg ruimte op het bestaande netwerk voor nachttreinen. Daarnaast elk uur een trein naar Brussel, Parijs en Londen.
- De Lelylijn mag worden aangelegd en eventueel worden doorgetrokken naar Hamburg, ook mag er een betere verbinding tussen Nederland en het Duitse ICE netwerk (naar steden als Düsseldorf en Keulen) komen.
- Het hoofdrailnet geven aan de NS. Het huidige spoornetwerk in Nederland is te druk en te ingewikkeld om op te knippen.
D66 – Raoul Boucke
- Internationale treinreizen staan hoog op de lijst van de D66. Ook zij staan voor meer treinen naar steden als Brussel, Parijs en Londen, maar ook voor meer treinen en minder vliegtuigen tot een afstand van 700 km. Dit begint al met een aantrekkelijk spoornetwerk binnen Europa en een eerlijke prijs voor vliegtickets. Daarnaast een snellere trein naar Duitsland.
- Naast de Lelylijn in Nederland mag ook de Nedersaksenlijn (Emmen – Stadskanaal – Groningen) aangelegd worden en een geheel nieuwe spoorlijn tussen Utrecht en Breda.
- De vliegtaks mag zeker omhoog en vooral voor de kortere vluchten. Hiermee zou de prijs voor een vliegticket al omhoog gaan en kan de trein makkelijker als alternatief gezien gaan worden.
- De treinreiziger blijft centraal staan. Ondanks dat het hoofdrailnet aan de NS is uitbesteed, mag er best concurrentie ontstaan op trajecten waar het kan bijdragen aan een betere reis.
ChristenUnie – Stieneke van der Graaf
- De CU wil zich vooral inzetten voor geheel nieuwe spoorlijnen in Nederland. Er wordt gekeken naar verbindingen als Breda – Utrecht – Almere, Uden – Boxtel, Groningen – Zernike en Emmen – Veendam (Nedersaksenlijn). Ook wordt er gepleit voor de Lelylijn, die net als bij veel andere partijen op de lijst staat.
- Spoorverdubbeling op veel trajecten in Nederland. Voor 2040 zou er ruim 500 km aan spoor verdubbeld moeten zijn. Dit kan zijn van één spoor naar twee sporen voor trajecten als de Salland en de IJssellijn of Leiden naar Woerden. Ook wordt er dan gedacht van 2 sporen naar 4 sporen op de belangrijkere en lange trajecten naar vooral het zuiden en oosten van Nederland.
- Er wordt druk getest met een soort automatische piloot voor treinen. Voor 2030 willen ze dit op zeker 5 trajecten hebben ingevoerd.
- Meer en snellere treinen naar het buitenland. Meer grens passerende trajecten naar Duitsland en België. En zelfs een nieuwe Intercity van Antwerpen, via Breda en Eindhoven naar Düsseldorf.
VVD
- De VVD ziet meerdere mogelijkheden als het gaat om het verbeteren van de infrastructuur, op dit moment wordt er gekeken naar de Lelylijn en het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Hoofddorp en Schiphol.
- 10 miljard verdeeld over 10 jaar investeren in zowel auto als trein. Hoe de verdeling zal gaan zijn, dat kan de partij nog niet zeggen.
- Ze willen meer inzetten op de Mobility as a Service (MaaS). Het makkelijker maken voor de reiziger om, als je na de treinreis nog verder moet, het geen probleem moet zijn om bij het plannen van je reis een deelfiets, deel auto, tram of taxi te kunnen huren/boeken en al kan betalen via een app.
- Geen gratis OV voor kinderen. Waar de PvdA een motie indiende om kinderen op een woensdagmiddag en het weekend gratis reizen aan te bieden is de VVD hier op tegen. Volgens de VVD is niets gratis en zullen deze extra kosten verhaald worden op o.a. de treintickets voor volwassenen door de prijzen te verhogen.
- Net als de andere partijen zet ook de VVD zich in voor verbeterd internationaal treinverkeer, maar ook om op korte trajecten de trein als alternatief aan te bieden.
SP – Cem Laçin
- Het hoofdrailnet alleen voor de NS. Volgens de SP moet er geïnvesteerd worden in de NS en zal er samen voor moeten worden gezorgd dat de prestaties van de maatschappij op zowel nationaal als internationaal vlak verbeterd zullen moeten worden. Concurrentie van andere maatschappijen binnen Nederland zal hier niet aan meewerken, het toezeggen van het hoofdrailnet aan de NS wel.
- Als het aan de SP ligt, dan mag elke spoorlijn in Nederland toegewezen worden aan de NS. Uit onderzoeken blijkt inderdaad dat bepaalde regionale lijnen voor een hogere klanttevredenheid zorgen, maar dat ligt volgens hen aan het feit dat de lijnen korter zijn en daarom makkelijker uit te voeren zijn. Daarnaast zorgt het voor extra in- en uitcheck problemen, doordat er geen centraal systeem is. Daarnaast moet de NS nu al vaker bijspringen op stations waar de regionale maatschappijen geen mensen voor hebben.
- Meer geld (500 Miljoen extra per jaar) naar het OV om de aanleg van bijv. de Lelylijn te realiseren. Daarnaast meer en verbeterde treinverbindingen naar het buitenland.
- Afschaffen van de eerste of tweede klasse. In 2017 pleitte de SP voor de afschaffing van de eerste klasse, het is enorm achterhaald in de trein. Het punt staat niet meer op de agenda, maar ze zijn ngo steeds voorstander van het afschaffen. Alleen dan nu de tweede klasse, zodat iedereen in de eerste klasse kan reizen.
PvdA – Gijs van Dijk
- Grote investeringen in de spoorlijnen in Nederland. De PvdA wil voor 2025 ruim 7 miljard geïnvesteerd hebben in de spoorlijnen en zelfs 18 miljard verdeeld over 10 jaar (wat ook GroenLinks als punt heeft staan). Hierbij gaat het dan ook vooral om het duurzaam maken van het spoor, ook de financiering voor de Lelylijn is van groot belang.
- Investeren buiten de Randstad. Verdubbel het aantal sporen op verschillende trajecten in het oosten, maak het bereikbaar.
- Verlagen van de tarieven. Om het OV aantrekkelijker te maken voor de reizigers wil de PvdA de ov-tarieven verlagen. Hoe ze het willen invullen is nog niet bekend, wel is er geld voor vrijgemaakt in hun programma.
- Meer internationale treinen en dit willen ze mede mogelijk maken door het vliegen meer te belasten. Zo willen ze BTw gaan heffen op vliegtickets en de kerosinebelasting introduceren.
- Meer kans op een zitplaats in de Randstad en het hoofdrailnet gunnen aan de NS.
Meer willen weten?
Ben je geïnteresseerd in de uitgebreide interviews met deze politici en hun partijen, neem dan een kijkje op treinreiziger.nl.
Uitgelichte afbeelding: ©Frans Berkelaar – CC BY 2.0