Op dit moment worden er in Zweden plannen gemaakt tot het ontwikkelen van een nachttreinnetwerk vanuit Zweden naar Europa. Daarbij hebben ze nu de route tussen Keulen in Duitsland en Malmö in Zweden onderzocht.
Zweden is op dit moment heel erg bezig met het ontwikkelen van de (nacht)treinen in zowel eigen land als naar het buitenland. Waar er op dit moment een stijgende lijn te zien is in het gebruik van treinen binnen Europa, verwacht men dat dit in de toekomst nog groter zal gaan worden. Ondanks dat de prijzen voor treintickets in Zweden nog wat aan de hoge kant liggen, wordt er binnen Zweden steeds meer met de trein gereisd. Ook de Zweedse regering heeft deze nieuwe trend opgemerkt en willen met een budget van 5 miljoen per jaar de ontwikkeling van nachttreinen naar Europa ondersteunen.
Waarom Keulen?
Zoals het er nu naar uit ziet dan bestaat de mogelijkheid dat er vanaf 2022 een nachttrein zal kunnen rijden tussen Keulen en Malmö. Dit is de #1 favoriete route dat wordt onderzocht en dat heeft meerdere redenen. Keulen is een groot verkeersknooppunt in het treinnetwerk van Europa. Vanuit Keulen kan je praktisch gezien alle kanten op, wat voor Zweden ideaal is om verder te reizen binnen Europa. Daarnaast zal door deze route ook dwars door Denemarken heenlopen, wat ook Denemarken bereikbaarder maakt. Lang werd er getwijfeld tussen de bestemmingen Keulen en Hamburg. Keulen heeft echter meer rechtstreekse verbindingen met Europese steden, wat het voor de Zweden veel aantrekkelijker maakt. Na Keulen zullen steden als Hamburg, Berlijn en Basel ook worden onderzocht als mogelijke bestemming.
Maar wie?
Ondanks dat het onderzocht wordt, is nog niet duidelijk wie deze route zal gaan exploiteren. Naast de Zweedse Spoorwegen (SJ) en het particuliere Snällåget, is ook de ÖBB in de race om hun Nightjet netwerk uit te breiden. Of het uiteindelijk tot een winnaar zal komen, dat is de vraag. Waar veel partijen geïnteresseerd zijn, weet men ook dat het niet alleen investeren is in een route. Ook het investeren in materiaal is van groot belang. Voor een lange route als Malmö – Keulen, zijn er geheel nieuwe of aangepaste treinen nodig. De eventuele exploiteur zal dus zijn eigen materiaal moeten meenemen/regelen om deze route te kunnen/mogen rijden. Echter is naast het materiaal ook de capaciteit van de Duitse stations zorgwekkend. Rond 30 april 2020 zal er meer duidelijkheid komen omtrent deze mogelijk route.
Uitgelichte afbeelding: © Espen Franck-Nielsen – CC BY-SA 4.0