Langste passagierstrein ter wereld: de Rhätische Bahn vestigt nieuw wereldrecord

Zwitserland staat bekend om de vele wereldrecords die ze in handen hebben of proberen te breken. Zo ook op zaterdag 29 oktober in Graubünden. Een trein van bijna twee kilometer lang, een tunnel en een viaduct. Dat is alles wat de Rhätische Bahn (RhB) nodig had om een nieuw wereldrecord te zetten.

Ruim een jaar geleden begon de RhB met het opzetten van een plan om het wereldrecord voor langste passagierstrein binnen te slepen. Het idee is afkomstig van de RhB CEO Renato Fasciati. In het begin waren er nog twijfels, maar ze hebben toch doorgezet. Het restultaat mag er overduidelijk zijn: Het wereldrecord is behaald. Een prestatie waar ze in heel Zwitserland, maar vooral in het kanton Graubünden trots op mogen zijn.

Tekst gaat verder onder de foto

RhB CEO Renato Fasciati (l) ontvangt het wereldrecord certificaat uit handen van Seyda Suvasum, de afgevaardigde van Guinness World Records. © swiss-image.ch/Mayk Wendt

Een verschil van 200 meter

Op het moment van bespreken stond het record voor de langste passagierstrein op naam van de Belgen met een lengte van ongeveer 1,7 km. De lengte was dus van groot belang. Er werd gekozen voor de nieuwste passagiers trein die de RhB tot haar beschikking heeft, de ABe 4/16 Capricorn. Er werden 25 van deze treinen aan elkaar gekoppeld, wat resulteerde in 100 rijtuigen met een totale lengte van 1906,43 meter. Met deze lengte werd het record met ruim 200 meter verbroken.

Een trein, een tunnel en een brug

Om dit bijzondere plan te laten slagen is er natuurlijk veel meer nodig dan alleen een trein, een tunnel en een brug. Aan dit hele project hebben in totaal ruim 200 tot 250 mensen gewerkt. Ten tijde van het zetten van het wereldrecord waren er zeven machinisten verantwoordelijk voor het laten rijden van de trein. Elke machinist had een deel van de trein onder zijn hoede. De hoofdbestuurder van de trein, Andreas Kramer, zegt: “We kennen de Albula-spoorlijn allemaal door en door. Elke helling en elk percentage van stijging en daling. Het proces wordt bij elke briefing keer op keer doorlopen, meer dan dat kunnen we niet doen.”

Naast het klaarmaken van de treinen en het voorbereiden van het traject, is er ook een aantal keer getest in april en mei dit jaar. Deze tests vonden alleen ’s nachts plaats, zodat de dienstregeling niet verstoord zou worden. Tijdens de eerste test ging het al fout en heeft de trein geen centimeter gereden. Het noodrem systeem bij één van de machinisten bleek niet te werken. Ook werd toen duidelijk dat de communicatie tussen de machinisten niet werkte in de tunnel omdat er geen netwerk beschikbaar was. Als oplossing kwam men met een veldtelefoon van het leger, welke door middel van kabels met elkaar verbonden waren. Door er een headset op te sluiten konden alle machinisten zonder problemen met elkaar praten.

Tekst gaat verder onder de foto

Het zicht aan boord van de trein – ©Reizen met de trein/Nick van Rookhuijzen

Beperkte snelheid en gevaren

De trein heeft tijdens het zetten ven het record een maximale snelheid van 30 tot 35 km/u aangehouden. Uiteraard had de trein wel harder gekund, maar door verschillende redenen reed men niet harder. Volgens Andreas Kramer is de belangrijkste reden de energie die de trein veroorzaakt bij het het afdalen en het afremmen van de trein: “Deze energie wordt terug de bovenleiding ingestuurd, maar als men boven 30% energieteruggave uitkomt dan bestaat de kans om de stoppen op te blazen en dan valt alles uit. Dat zou dan betekenen dat de trein niet meer zou kunnen rijden.”

48 bruggen en 22 tunnels

De route welke werd afgelegd was 24,9 km lang en liep van Preda naar Alvaneu. Dit is een stukje spoor van de bekende Albula-spoorlijn. Deze spoorlijn behoort tot het UNESCO werelderfgoed met een aantal iconen als het Landwasserviaduct en de Greifensteintunnel. De recordpoging was geslaagd als de gehele trein het Landwasserviaduct gepasseerd zou zijn, wat op zo’n 2,5 km voor Alvaneu ligt. Het stukje spoor kent in totaal 48 bruggen, 22 tunnels en daalt in totaal 789 meter.

Tekst gaat verder onder de foto

De trein rijdt over het Landwasserviaduct – ©swiss-image.ch/Philipp Schmidli

Het wereldrecord is gezet!

De trein maakte een tussenstop bij het kleine dorpje Bergün. Hier was een klein festivalgebied afgezet, waar iedereen op grote schermen de reis (verder) kon volgen. Onder toeziend oog van duizenden toeschouwers, media en andere genodigden behaalde de RhB het wereldrecord nadat de gehele trein het Landwasserviaduct was gepasseerd.

Nick heeft zijn hele leven lang al gereisd en heeft vele mooie momenten meegemaakt. Nu als fotograaf zijnde, probeert hij deze momenten alsnog op de gevoelige plaat te leggen. Zijn motto? Eén foto zegt meer dan duizend woorden!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.