Het jaar 2021 is uitgeroepen tot het jaar van het treinreizen door Europa. Nu is dit natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Toch zijn er binnen Europa veel landen bezig om het nachttreinennetwerk te herbouwen en daarnaast komen er ook steeds meer nieuwe spoorwegmaatschappijen bij. Hieronder even kort welke nieuwe nachttreinen we de komende jaren (eventueel) kunnen verwachten.
2021
- Frankrijk/SNCF is sinds 2020 druk bezig om opnieuw te investeren in het binnenlandse nachttreinennetwerk. Waar 5 jaar geleden de stekker uit de subsidiëring van nachttreinen werd getrokken, komt de regering daar nu snel op terug. Er reden nog maar 2 nachttreinen in heel Frankrijk en zoals het er nu naar uit ziet zullen er in 2021 in ieder geval twee nachttreinen bij gaan komen, namelijk van Parijs naar Nice en van Parijs naar Hendaye via Tarbes.
- Oostenrijk/Nightjet had sinds december 2019 de trein al rijden tussen Brussel en Wenen/Innsbruck. Het doel was dat vanaf december 2020 deze trein ook vanuit Amsterdam zou gaan rijden. Helaas is dit nog niet gelukt. Op dit moment streven ze naar mei 2021 om de eerste Nightjet vanuit Nederland te gaan laten rijden.
- Zwitserland/SBB kondigde in 2020 aan om ook een directe nachttrein te willen laten rijden tussen Amsterdam en Zürich. Het plan ligt klaar om de eerste trein in december 2021/januari 2022 te laten gaan rijden op dit traject.
2022
- Nederland/European Sleeper kondigde eerder dit jaar aan om een geheel nieuwe nachttrein te laten gaan rijden. Deze nieuwe maatschappij heeft in april bekend gemaakt dat hun eerst trein naar Praag in Tjechië zal gaan rijden. Dit zal in samenwerking gaan met de spoorwegmaatschappij RegioJet, de grootste maatschappij in Centraal- en Oost-Europa. Het doel is de eerste trein in april 2022 te laten rijden via Duitsland naar Tjechië. Eerst een paar dagen per week en naderhand elke dag.
- Zweden/SJ is sinds een paar jaar bezig om te onderzoeken welke nachttreintrajecten nu favoriet zouden zijn onder treinreizigers binnen heel Europa. Nu bekend is welke routes dat zijn, heeft Zweden de plannen om vanaf augustus 2022 2 nachttreinen vanuit Zweden naar West-Europa te laten rijden. Het gaat hierbij om de routes van Stockholm naar Hamburg en Malmö naar Brussel. Het is natuurlijk even afwachten hoe het zich ontwikkelt in de komende tijd, maar het zou geweldig zijn.
- België/Moonlight Express is een nieuwe spoorwegmaatschappij binnen Europa. Zij kondigden deze week aan dat vanaf april 2022 er een nachttrein zal gaan rijden tussen Brussel en Berlijn, met daarbij een tussenstop in Luik en mogelijk andere Duitse steden. Het wachten is op dit moment op de NMBS, als dat rond is, dan bestaat de kans dat het allemaal voor april 2022 gaat lukken. Als het een succes wordt, dan zijn er nog plannen voor Zuid-Frankrijk en zelfs Barcelona.
- Nederland/Jazz Night Express is een jaarlijks terugkerende nachttrein tussen Rotterdam en Berlijn, maar het is net iets anders dan een normale nachttrein. Deze trein heeft het Jazz thema aan boord en verandert in een trein vol livemuziek. Helaas kon deze in 2020 en 2021 niet rijden, maar we hebben hoop dat de trein in het juli 2022 wel kan rijden.
2023 & 2024
- De Nightjet is hard aan het uitbreiden en onderzoekt nu ook mogelijkheden om vanuit Zwitserland in samenwerking met de SBB meer nachttreinen te laten rijden. Voor 2023 wordt er gekeken naar een extra trein naar Hamburg, zodat de huidige trein die zowel bestemming als Berlijn en Hamburg heeft, niet hoeft te splitsen. Hierbij misschien de mogelijkheid om vanuit Berlijn rijtuigen toe te voegen naar Praag. Voor het jaar 2024 wordt er gekeken naar treinen richting Barcelona en Rome. Als dit allemaal van de grond komt, dan is heel Europa een stuk beter bereikbaar dan een paar jaar terug.
Uitgelichte foto: ©Tiraspolsky – Public Domain