De Pride of Africa van Rovos Rail

Tekst en foto’s: Gijs Hardeman 

Laat je telefoon in je hut, draag een das naar het diner en geniet van elkaars gezelschap. Just like in the old days. Treinmanager Adam Bentley vat al zijn instructies samen in deze pakkende zin. We reizen drie dagen van Durban naar eindbestemming Pretoria met Rovos Rail, die oude tijden laten herleven, maar ook modern Zuid-Afrika laten zien. Dit gebeurt in ouderwetse treinen die door heel Afrika rijden, van Kaapstad tot aan Dar es Salaam. Mooie houten wagons, een schitterende dining car, een hut met tweepersoonsbed en badkamer. Drie dagen luxe, gevuld met safari’s, geschiedenislessen, kunst, excursies en ontspanning op deze Pride of Africa.

Links en rechts schuiven de machtige Drakensbergen aan ons voorbij. De trein dendert niet, maar rolt langzaam over twee stalen latten in een lichtbruin landschap. We zitten aan ons hoofdgerecht en de ober schenkt nog een glas rode Kanonkop in. Het kristal van de glazen klinkt mooi als ze tegen elkaar aan tikken in deze houten restauratiewagon. We zijn aangeschoven bij een Zuid-Afrikaans koppel. Hij emigreerde veertig jaar geleden vanuit Nederland naar Zuid-Afrika. In die tijd was deze trein misschien wel het meest gangbare vervoersmiddel. Nu is Rovos Rail een toeristische belevenis, waarbij je terug in de tijd stapt. Wij leven drie dagen in deze heel kleine wereld tussen Durban en eindbestemming Pretoria, maar zien en ervaren ontzettend veel van Zuid-Afrika.

Pride of Africa

Onze telefoons blijven drie dagen in de hut, zoals verzocht door de treinmanager. We slapen in een Deluxe Coupe met tweepersoons bed en badkamer met douche. Alle coupés hebben een bekende, Afrikaanse naam zoals Windhoek, Zanzibar en Groote Schuur en zijn ingericht in de sfeer van het ouderwetse treinsprookje. De treinen hebben de bijnaam Pride of Africa en dat snappen we wel. Iedereen op de trein lijkt erg trots op zijn of haar werkplek. We hebben een eigen hostess die de gong luidt voor het eten en een paar keer per dag een nieuwe verrassing creëert in onze slaapwagon. Een koud flesje Champagne als we na het diner terugkomen, chocolaatjes op het hoofdkussen en elke avond en ochtend is het bed weer op een nieuwe en bijzondere manier opgemaakt. De douche is heerlijk warm en het uitzicht dat je vanaf het bed hebt, is continu schitterend. We minderen vaart, dus we zullen zo in Lions River Station aankomen voor onze eerste excursie naar de bijzondere Ardmore Ceramics Gallery. Zonnebrand op, maar de jas mee. In de avond duikt de temperatuur namelijk omlaag, ook al zijn we in Afrika.

Pride of Africa van Rovos Rail

Geweld uit het verleden

Op de tweede dag hebben we twee excursies. Een geschiedenisles met uitzicht op de Battlefields en een safari in Nambiti Game Reserve. De stoeltjes staan klaar in de schaduw, het uitzicht is weids en voor ons ligt Spionkop, waar de Engelsen en de Boeren een bloedige strijd leverden rond het jaar 1900. In een uur vertelt de gids met een stem gelijk aan David Attenbrough over dit bloedige verleden. Tot in de kleinste details horen we welke beslissingen de levens van honderden soldaten bepaalden. Wat de zon voor invloed had in de winst van deze Battle of Spionkop en waarom de Boeren zulke goede strijders waren, terwijl ze voor iets heel anders dan het soldatenleven waren geschoold.

Close encounter met drieduizend kilo grijze massa

Dat oorlogsverleden verdient geen medaille, maar hoort wel bij Zuid-Afrika en vooral deze regio. We hopen dat ook het Wild Life tot in de oneindigheid bij Zuid-Afrika zal horen. In honderd jaar is er echter een enorme kaalslag gepleegd op de hoeveelheid Game en nog immer, helaas ook weer in stijgende mate, is stroperij de grootste bedreiging voor de wilde wieren op het Afrikaanse continent. Maar er zijn ook positieve geluiden en ontwikkelingen. Het Nambiti Game Reserve is zo’n positief voorbeeld. Tien jaar geleden was dit nog boerenland, nu groeit er een gigantisch natuurpark met olifanten, buffels, neushoorns, luipaarden en leeuwen. Een Big Five Park dus. In die tienduizend hectare vind je de wilde dieren niet zo één, twee, drie, maar we hebben een beetje mazzel. Een eenzame olifant staat op de weg en loopt onze richting op tot hij vijf meter van onze wagen vandaan is. Onze hartslag stijgt, de adem stokt. De ogen van de olifant ontmoeten de onze. Dit is waarvoor we naar Afrika kwamen. Lees ook meer over Nambiti Private Game Reserve >>>

Pride of Africa van Rovos Rail

Verslavende verwennerij

Terug bij de trein staat het personeel klaar met drankjes. Zij staan vaak klaar met drankjes en misschien moet je jezelf maar een licht alcoholisch leven toestaan voor die paar dagen op de trein. Ook diëten zou ik thuislaten, want de heerlijkheden die je voorgeschoteld krijgt (twee keer per dag een driegangen diner) wil je niet afslaan. De wijnen die erbij geserveerd worden al helemaal niet. Die drie dagen moet het kunnen. Maar nu de reis erop zit, willen we best meer. Mee van Johannesburg naar Dar Es Salaam bijvoorbeeld. Langs vijf landen in donker Afrika. Of naar het snikhete, maar oh zo mooie Namibië. Terwijl we in de auto terugreizen naar Durban, fantaseren wij al over nieuwe treinreizen.

Extra trip info

Rovos Rail heeft verschillende routes die je allemaal kunt bekijken op www.rovos.com Wij rolden mee op de driedaagse route Durban-Pretoria waarop je achtereenvolgens de Ardmore Ceramics Gallery bezoekt, een safari doet in Nambiti Game Park en kunt kiezen uit een tweede safari of een geschiedenisles over de Slag bij Spionkop. De treinen hebben maximaal 22 wagons en 72 passagiers. De bekendste en langste route die Rovos Rail verzorgt is Kaapstad-Dar Es Salaam. 22 dagen treinen door Zuid-Afrika, Botswana, Zimbabwe, Zambia en Tanzania.

Pride of Africa van Rovos Rail

Top 3

  1. Safari in Nambiti Game Reserve. Dit Game Reserve is volledig opgetrokken uit oud-boerenland. In tien jaar tijd hebben de wilde dieren weer een thuis gevonden. Tijdens jouw Rovos Rail tocht tussen Durban en Pretoria maak je hier een paar uur durende safaritocht in een Jeep. Met een beetje mazzel zie je de big 5, kudu’s, impala’s & zebra’s.
  2. Slapen in je eigen hut. De sleeping coaches zijn magnifiek. Een tweepersoonsbed met eigen badkamer. En dat in een trein. Je kunt kiezen voor een Pullman Suite (klein), Deluxe Suite (middel) en de Royal suite (groot), afhankelijk van je wensen en financiële mogelijkheden.
  3. Rovos Rail Station in Pretoria. De aankomst of het vertrek op dit het Rovos Rail Station is magnifiek. Tijdens de reizen van Rovos Rail wordt er niet meer gereden met oude stoomlocomotieven, dit is simpelweg niet meer te doen naar huidige regels, maar op dit station staan er nog genoeg om te bewonderen. Tientallen stoomlocomotieven, tal van wagons. Een grote hal waar wordt gewerkt aan alle toestellen. Een klein museum en mooi aankomst- en vertrekperron. Absoluut de moeite waard om even rond te kijken voordat je aan boord stapt.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=mGDz3zH8Gig&w=900&h=400]

is een online reisplatform voor de actieve reiziger. En natuurlijk horen daar ook treinreizen bij. Meerijden op de Rovos Rail stond al heel lang op de verlanglijst van Gijs en zijn vriendin Rian. Want Afrika beleven zoals dat vroeger ging is natuurlijk bijzonder…tja bijzonder. We stapten vanuit ons toenmalige woonplaats Durban in en reden naar Pretoria. Hier stond onze 4x4 jeep van Kia al klaar om te starten met het volgende avontuur.

Comments

  1. Yvonnevanderlaan.nl Beantwoorden

    Wat een droomreis en wat een schitterende foto’s! Ik vond Afrika echt super, maar we hebben er niet met de trein gereisd. Wie weet een volgende keer, als ik dit zie ben ik meteen enthousiast, maar ik vrees dat ik misschien van het prijskaartje iets minder blij ga worden, haha

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.