De Jungfrau, de top van Europa

Daar stond ik dan. Met mijn kapotte zolen in de sneeuw, waarin ik wegzakte tot aan mijn knieën. Ik had nooit verwacht dat ik in hartje zomer nog is sneeuwballen zou gaan gooien. Staande bij de Jungfraujoch keek ik omhoog, richting wat hier bekend staat als de top van Europa, de bergen Eiger, Mönch en de Jungfrau. Terwijl ik aan de andere kant kan genieten van een geweldig uitzicht over de Aletschgletsjer en de vele bergen van Zwitserland. Ik ben thuis!

Kleine Scheidegg

Onze reis richting de Jungfrau begint in de stad Interlaken. Vanaf het station, Interlaken-Ost, nemen wij de trein van de Berner Oberland Bahn richting onze eerst overstap. Dit vindt plaats bij het station Lauterbrunnen. De naam Lauterbrunnen en het dal verkregen hun naam vanwege de vele watervallen, het staat dan ook bekend als het dal met de 72 watervallen. Een leuk weetje… De omgeving van de elfen-hoofdstad Rivendel in de films van de Lord of the Rings is op dit dal gebaseerd. Helaas zijn er in de zomer nog maar weinig watervallen te zien, deze zijn er voornamelijk in het voorjaar. Na de overstap in Lauterbrunnen nemen wij de trein richting Kleine Scheidegg. Kleine Scheidegg is het station wat onderaan de Jungfrauberg ligt, hier moeten we dan ook weer overstappen. Bij het uitstappen merk je al gauw dat het een stuk frisser is geworden. Gelukkig waren wij voorbereid en konden ons warm genoeg kleden voor de rest van de reis. Onze gids van de Jungfraubahn, die overigens 5 talen vloeiend spreekt, zorgt er voor dat we een mooi plekje in het achterste rijtuig hebben. Dit geeft een al een mooi uitzicht op de top van Europa. Vanuit kleine Scheidegg nemen wij de trein van de Jungfraubahn richting de Jungfraujoch, vanwaar wij de meest geweldige uitzichten zullen zien.

Jungfraubahn

Vanaf Kleine Scheidegg gaan we verder omhoog. Hierbij maken we gebruik van de Jungfraubahn. De Jungfraubahn brengt je naar de Jungfraujoch, wat tussen de Jungfrau en de Mönch in ligt, en maakt daarbij gebruik van een tunnel die door alle-3 de bergen aangelegd is. De tunnel heeft een lengte van ruim 7 km en heeft onderweg nog 3 stops. Deze stops, Station Eigergletsjer, tunnelstation Eigerwand en tunnelstation Eismeer zijn onderdeel van de reis naar boven. Bij de laatste 2 stops, Eigerwand en Eismeer, kan je even uitstappen en genieten van het uitzicht. Dit waren vroeger de locaties waar de bouwvakkers hun verblijven hadden, maar ook dienden deze stations als tijdelijke eindstops totdat men weer verder ging bouwen. De plannen voor het aanleggen van een spoorlijn naar de Jungfraujoch werden voor het eerst geopperd in 1860, maar wegens financiën nooit uitgevoerd. Zo werden er door de jaren heen vele plannen geopperd, vergunningen uitgereikt, maar met de bouw werd nooit begonnen. Uiteindelijke gebeurde dit in 1896. Na het indienen van een plan kreeg Adolf Guyer-Zeller toestemming om de spoorlijn aan te leggen en zo begon men aan de bouw van de spoorlijn richting de top van de Jungfrau. Ook kreeg men toestemming voor het bouwen van een waterkrachtcentrale, zodat de bergtreinen gebruik konden gaan maken van elektrische tractie. Tijdens de bouw zijn er veel tegenslagen geweest, waaronder explosies in het springstofdepot waarbij 30.000 kilo aan springstof ontplofte. Uiteindelijk werd in 1912 het hoogste treinstation van Europa geopend, station Jungfraujoch, wat op een hoogte van 3445 meter ligt. Helaas heeft het brein achter deze spoorlijn, dhr. Adolf Guyer-Zeller het eindresultaat nooit gezien. Hij stierf in 1903, 9 jaar voor de uiteindelijke opening, maar gelukkig zette zijn zoon de bouw voort.

De top van Europa

Na aankomst bij station Jungfraujoch lopen we het station uit en komen we in een centrale hal. Vanuit hier kan je vele kanten op, Je kan naar één van de restaurants, je kan naar de chocoladewinkel, naar de souvenirwinkel of naar buiten. Bij het laatste liepen de rillingen over mijn rug, er stond namelijk op een bord dat het maar 2 graden was en wij kwamen net uit een warme trein. Maar ik wilde me niet laten kennen, dus na een heerlijke lunch zijn we naar buiten gegaan. Het eerste bezoek bracht ons naar het platform met een fenomenaal uitzicht. Dit platform bevindt zich rondom het gehele gebouw dat gebouwd is op de Jungfraujoch. Na mijn eerste stap buiten viel het me op dat het verre van koud was, de refelctie van de zon op de sneeuw en de zon van boven maakte het een stuk warmer dan ik had gedacht. Vanaf het platform neem je de lift naar beneden en loop je zo de gletsjer op. Dit stuk gletsjer, de Jungfraufirn, loopt utieindelijk over in de Aletschgletsjer wat de grootste gletsjer van Zwitserland en de Alpen is. Naast het bezoeken van het platform en het bewandelen van de gletsjer hebben ze ook een stuk uitgehakt in de gletsjer zelf, het Eispaleis. Op deze manier is duidelijk te zien hoe een gletsjer er van binnen uit ziet. Ook hier een leuk weetje… De werknemers van Eispaleis moeten elk jaar een stuk plafond wegzagen/wegbranden in de ijsgangen. Dit heeft te maken met het smelten van de gletsjer en op deze manier willen ze voorkomen dat het niet meer begaanbaar is. Na het Eispaleis kom je terecht in een tentoonstelling over de bouwer, de bouw van de Jungfraubahn en over de top van Europa zelf.

Vanaf Lauterbrunnen is het mogelijk om een enkel- of retourticket te kopen naar de Jungfraujoch. Voor een enkele reis betaal je CHF 109,40 en voor een retour CHF 218,80. Meer informatie over de top van Europa, de treintijden en prijzen is te vinden op de website van de Jungfrau Toerisme. Mocht je al een ticket vooruit willen boeken, dan kan dat hier >>>

Nick heeft zijn hele leven lang al gereisd en heeft vele mooie momenten meegemaakt. Nu als fotograaf zijnde, probeert hij deze momenten alsnog op de gevoelige plaat te leggen. Zijn motto? Eén foto zegt meer dan duizend woorden!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.