De chocoladetrein van Zwitserland

De naam alleen al doet mij watertanden. Een klein bucketlist momentje gaat in vervulling vandaag. En over vullingen gesproken…Die zijn vandaag iets minder blij. Ik mag namelijk mee op de trein der zoetekauwen. Een trein die ons naar een klein paradijs brengt. Vandaag mag ik mee op de Chocoladetrein van Zwitserland!

GoldenPass

Voor het zover is mag ik één van de mooiste trajecten van Zwitserland afleggen, namelijk de GoldenPass. De GoldenPass loopt van Luzern naar Montreux, maar wij stappen eerst nog uit bij Gruyères. Ook doen we het traject niet in een keer, maar stoppen we bij Interlaken. De GoldenPass afleggen kan natuurlijk ook in één keer. De gehele reis duurt ongeveer 5 uur en komt onder andere langs het luxe Gstaad, het prachtige Zweisimmen en welgeteld 8 meren, 6 katons, 2 taalgebieden en 3 passen. Het traject leg je af in moderne panoramarijtuigen en is inclusief bij de Swiss Travel Pass. Je betaalt dus geen extra toeslag!

Gruyères

Voor wij aan boord gaan van de Chocoladetrein, stoppen wij bij Gruyères. Het treinstation van Gruyères ligt eigenlijk niet in Gruyères zelf, maar in een dorp er net buiten. Hier vind je ook de beroemde Gruyere fabriek. Zelf ben ik dol op de geurige stinkkaas, maar Nick kijkt twijfelend naar de ingang van de fabriek. De geur van kaas komt ons al tegemoet en als kaasliefhebber loopt het water mij in de mond. Met zijn ziel onder zijn arm volgt Nick mij de fabriek in, want – je raadt het al – hij is geen groot kaasliefhebber. Mijn lieve boer eet liever alleen Goudse kaas. Bij de ingang krijgen wij ieder een pakje met kaasjes (jeej, twee voor mij!) en stappen we de fabriek binnen. Er is een kleine rondleiding die meer vertelt over de Gruyerekaas en onder ons zien we de daadwerkelijke fabriek. Het museum is vrij klein en binnen een half uurtje sta je weer buiten. Tenzij je natuurlijk wél van kaas houdt, want dan is de giftshop en het restaurant echt een walhalla voor je. Wij moeten alleen snel verder, want we moeten Gruyères nog zien en een (chocolade)trein halen.

Middeleeuwse gekheid

Wanneer wij uiteindelijk (met de bus) Gruyères zelf bereiken, valt mijn mond open. Ik ben een ramp in onderzoek doen vóór ik naar een bestemming ga en ik had nooit verwacht dat Gruyères zo een prachtige middeleeuwse stad zou zijn. Je komt binnen door de stadsmuur, waar je vervolgens vol verbazing tussen de middeleeuwse huizen loopt. Gruyères ligt op een heuvel en is compleet ommuurd. Er wonen in totaal 1556 mensen en het voelt aan alsof je terug in de tijd gaat. De prinses in mij werd weer helemaal wakker! Want wie wilt er niet in een dorp wonen met stadsmuren, middeleeuwse pleintjes en een waar kasteel? Wel heb ik een klein beetje medelijden met de inwoners, want het dorp voelt wel een beetje aan als een pretpark. Ik was dan ook zeer verbaasd toen ik hoorde dat er hier daadwerkelijk mensen wonen en de gebouwen niet enkel en alleen hotels zijn.

chocoladetrein van Zwitserland

Chocoladefabriek

We drinken nog snel een biertje op een terrasje aan het prachtige plein hierboven voor we verder gaan. We nemen expres geen lunch, want straks lopen wij in een chocoladeparadijs. We ontmoeten onze groep op een parkeerplaats voor het dorp (want Gruyères is autovrij) en stappen met zijn allen de bus in. De chocoladefabriek ligt vlakbij Gruyères, in het dorpje Broc. De chocoladefabriek – officieel de Cailler chocoladefabriek – is een indrukwekkend wit gebouw en even hoop ik Willy Wonka te ontmoeten. Cailler is een bekend Zwitsers merk en één van de eerste Europese chocolademerken. De chocoladefabriek bestaat al sinds 1825 en we hebben het aan de schoonzoon van meneer Cailler te danken dat we nu melkchocolade hebben. In 1929 werd Cailler trouwens een merk van Nestlé en sindsdien is de wereld van chocola een stuk lekkerder geworden.

Chocolade, chocolade en nog meer chocolade

In de fabriek zelf ruikt het niet alleen heerlijk, maar het is ook nog eens erg interessant! Je wordt meegenomen in de wereld van chocola. Van de Inca’s tot aan de jaren 60 van de vorige eeuw. Je leert waar het vandaan komt, hoe het wordt gemaakt en uit welke plantages de Cailler chocolade wordt gemaakt. Je mag voelen aan bonen, ruiken aan pure cacao en hier en daar een nootje opeten. Daarna komt het leukste gedeelte: het chocoladeproeven! En niet zo een klein beetje ook. Als je elk chocolaatje proeft die je tegenkomt, word je gegarandeerd misselijk. Zelf eet ik eigenlijk niet zo veel chocolade, dus ik werd dat al vrij snel.

Belle epoque

Tonnetje rond, een paar kilo zwaarder en ontzettend misselijk stappen we vervolgens de Chocoladetrein in. Normaal start je hier ook mee. De originele route gaat van Montreux – Broc – Gruyères – Broc – Montreux. Het is een rondtrip waarbij je zowel de kaasfabriek als de chocoladefabriek aandoet. Wij hadden alleen geen tijd om de gehele reis te maken en mochten dus gelukkig na de chocoladefabriek instappen. De chocoladetrein is niet van chocola (joh), maar een prachtige belle epoque rijtuig uit de beginjaren 1900. Ruime, antieke stoelen, bijzondere details en een mooie bistro. De ramen kunnen ook open, wat wij wel fijn vinden voor de foto’s. Mocht je niet zoveel hebben met oude treinen, dan kun je ook naar het voorste gedeelte. Daar kun je zitten in moderne panoramarijtuigen.

Onder het genot van nog meer chocola geniet ik van het laatste stukje GoldenPass. De route naar Montreux is het mooiste stukje van de spoorweg en het duurt niet lang voor we het Meer van Genève zien. Het uitzicht is prachtig en het meer zo mooi! Ik wou dat je erbij was.

Ook mee op de Chocoladetrein van Zwitserland? Natuurlijk wil je dat! Met de Swiss Travel Pass betaal je CHF 59.- extra. Kijk voor meer informatie over de Chocoladetrein op www.goldenpass.ch.

Kirsten is verslaafd aan reizen. Zodra ze in Nederland is, begint het alweer te kriebelen. De trein is haar favoriete vervoersmiddel, vol avontuur en romantiek. Nog op de bucket list: een reis met de Oriënt-Express.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.