Boekrecensie: Elise’s Parijs in 1858

De conducteur gooit de deuren open en zijn stem galmt ‘Paris! Paris!’. Kotsmisselijk, en met een gevoel van zeeziekte ligt ze languit gestrekt op een van de banken in hun coupé. Ze wil overeind springen – die magische stad zien. Maar zeven lange uren trillen, schommelen, wiegen, ronken en bonken van de trein tussen Brussel en Parijs, bezorgen haar een minder gracieuze entree. Slechts met moeite komt ze overeind, tollend staat ze daarna op het perron, maar – ze is er!

Zo begint het prachtige geïllustreerde boek Elise’s Parijs in 1858. Auteur Frieda van Essen neemt je mee naar het 19e-eeuwse Parijs in een kleurrijk boek, dat een beetje aanvoelt als een tijdschrift. Aan de hand van reisimpressies laat ze zien hoe de reislustige en eigenwijze Elise van Calcar-Schoitling (1822-1904) met de trein naar Parijs reist en de lichtjesstad ontdekt. Elise verbleef een maand in de Franse hoofstad en schreef een boek over haar avonturen. Frieda van Essen hervertelt haar impressies aan de hand van mooie illustraties en handige achtergrondweetjes.

Reislustige vrouwen

Wist je dat een treinreis van Brussel naar Parijs in 1858 ruim zeven uur duurde? En dat elke stad zijn eigen tijd hanteerde waardoor je nooit zeker was hoe laat je trein vertrok? Dit en meer leer je van de reis van Elise in het boek van Frieda van Essen.

Elise’s Parijs maakt onderdeel uit van de Reislustige Vrouwen-boekenserie, over vrouwen op reis uit de Nederlandstalige geschiedenis. Op basis van eigen verslag van de reizende vrouw wordt het avontuur herverteld in een modern jasje. Het boek over de feministische schrijfster Elise van Calcar-Schoitling is het eerste verhaal uit de boekenreeks.

Leuk voor treinliefhebbers

Zoals gezegd is het boek Elise’s Parijs echt van toegevoegde waarde in iedere boekenkast, óók van treinreizigers. Het treinreizen speelt niet de hoofdrol in dit boek, maar is wel heel belangrijk en loopt als een rode draad door het boek heen. Aan de hand van vertellingen en handige weetjes, leer je hoe het treinreizen er aan toeging in de 19e eeuw. De bijgevoegde afbeeldingen en illustraties spreken tot de verbeelding en daardoor leest het boek als een tijdschrift. Parijsofielen zullen dit boek verslinden, met zoveel prachtige verhalen over de lichtjesstad.

Het is ook voor het eerst dat er aandacht komt voor reislustige vrouwen van vroeger. We kennen allemaal wel de verhalen van Britse ontdekkingsreizigers uit de 19e eeuw, maar er zijn maar weinig verhalen bekend van Nederlandse vrouwen. Frieda van Essen brengt daar verandering en we kunnen niet wachten op het volgende avontuur.

‘… daar schitteren de duizend, duizend lichten der wonderstad.’

Elise van Calcar-Schoitling

Kirsten is verslaafd aan reizen. Zodra ze in Nederland is, begint het alweer te kriebelen. De trein is haar favoriete vervoersmiddel, vol avontuur en romantiek. Nog op de bucket list: een reis met de Oriënt-Express.