5x vreemde treinen uit de geschiedenis

Je hebt veel verschillende type treinen en locomotieven, maar heel fantasievol zijn ze tegenwoordig niet. Het ontwerp moet vooral functioneel zijn. Vroeger werd er op dit gebied veel meer geëxperimenteerd en dat leverde soms vreemde ontwerpen op. Zo waren er treinen die leken op zeppelins, auto’s of vliegtuigen. De volgende vijf vreemde treinen hebben ooit echt op het spoor gereden!

1. General Motors Aerotrain

Deze futuristische trein werd gemaakt door het autobedrijf General Motors in de jaren 50 van de vorige eeuw. De bouw werd gesponsord door verschillende treinmaatschappijen in Noord-Amerika. Het doel was om een snellere trein te maken om zo reizigers te overtuigen dat de trein sneller was dan de auto. Het design mag er dan futuristisch uitzien, toch was de Aerotrain niks nieuws. General Motors had namelijk al bussen gemaakt met dit ontwerp en heeft het idee simpel omgebouwd voor het spoor. Toch werd de trein geen succes. De motors van de trein waren niet sterk genoeg om op volledige snelheid te kunnen rijden of om een heuvel te beklimmen. Daarnaast vonden passagiers het niet heel comfortabel om met deze trein te reizen.

vreemde treinen
De Aerotrain van General Motors

2. De Schienenzeppelin

In 1931 probeerde Duitsland een super snelle trein te bouwen. De experimentele trein werd aangedreven door een vliegtuigmotor met een grote propeller aan de achterkant. Het ontwerp was gestroomlijnd en ontzettend licht. De trein kon wel een snelheid halen van 225 km per uur tijdens het testen. Toch werd de trein niet meer dan een prototype omdat ze bang waren dat de propellers van de trein te gevaarlijk waren voor mensen die te dicht bij het spoor stonden. Ook waren ze bang dat het spoor de snelheid van deze trein niet aankon. In de Tweede Wereldoorlog werd de Schienenzeppelin gesloopt omdat Duitsland aluminum nodig had om vliegtuigen te bouwen.

vreemde treinen
De Schienenzeppelin

3.M-497 ‘Black Beetle’

Gebouwd in de jaren 60 van de vorige eeuw, de M-497 (ook wel de Black Beetle genoemd) was een experimentele trein, aangedreven door vliegtuigmotors. De bouw werd gesponsord door de New York Central Railroad, die een snellere trein wilde hebben om het treinreizen weer populair te maken. De Black Beetle was een passagierstrein met aangepaste vliegtuigmotors van de B-36 bommenwerper. Tijdens het testen haalde de trein een snelheid van 295 km per uur. Dit was een nieuw wereldrecord (en pas na 40 jaar kwam er een snellere trein). Uiteindelijk stopte de New York Central Railroad met het maken van deze trein omdat het ontzettend duur was.

4. De Michelin Railcar

Deze trein werd geïnspireerd door de bandenmaker Andre Michelin. Hij had zijn engineers gevraagd om met een idee te komen om de lawaaierige stalen wielen te vervangen van de gewone trein. Niet geheel verrassend; de engineers ontwierpen een trein met rubberen wielen. De wielen waren zo ontworpen dat de trein ook niet kon ontsporen en de trein leek op een doodgewone bus. De Michelin Railcar werd getest op de spoorwegen van Frankrijk en Engeland, maar werden uiteindelijk nooit in gebruikgenomen. De trein was te duur, mede omdat de Michelin Railcar tien wielen nodig had, in plaats van de gebruikelijke vier. De wielen versleten ook snel, dus moesten vaker vervangen worden.

5. Jean Bertin’s Aerotrain

In de jaren 60 was de Jean Bertin’s Aerotrain de hovercraft van de treinwereld. De trein werd gesponsord door de Franse overheid en was bedoeld om de andere treinen te vervangen. De Aerotrein bewoog door het creëren van een luchtkussen over een betonnen monorail. De trein was comfortabel, licht, stil en snel. Het prototype haalde 420 km per uur. Ook het spoor dat nodig was, was niet duur en eenvoudig te maken. Ook had de trein en het spoor niet veel onderhoud nodig. Ongeveer 20 andere landen hadden interesse in de trein. De ontwerper Jean Bertin voorspelde dat in het jaar 2000 de trein wereldwijd in gebruik zou zijn. Toch liep het anders. Toen de trein af was, cancelde de Franse regering in 1974 het project, voornamelijk omdat ze bang waren dat de trein de ondergang zou beteken van de staatsspoorwegen. Verslagen door deze beslissing, stierf Bertin een jaar later.

vreemde treinen
Jean Bertin’s Aerotrain © Croquant

Welke vreemde treinen ken jij nog meer?

 

(Uitgelichte foto: © Glen Zazove)

Kirsten is verslaafd aan reizen. Zodra ze in Nederland is, begint het alweer te kriebelen. De trein is haar favoriete vervoersmiddel, vol avontuur en romantiek. Nog op de bucket list: een reis met de Oriënt-Express.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.