Verlaten treinstations: Buffalo Central Terminal in de Verenigde Staten

In de Verenigde Staten vind je de meeste prachtige, mooie, maar ook oude gebouwen! Deze oude gebouwen, die ondertussen verlaten zijn, zal je in Europa niet tegenkomen. In de Verenigde Staten wordt er dan ook niets gesloopt. Al deze oude gebouwen, die ooit een mooie tijd kenden staan tegenwoordig leeg. Net als het Michigan Central Station in Detroit staat ook het Buffalo Central Terminal al jaren leeg en dat terwijl het zo’n mooie glorieuze tijd gekend heeft. Gelukkig zijn er voor dit oude mooie station al mooie plannen gemaakt die al in uitvoer worden gebracht.

Amerikaanse Burgeroorlog

We gaan terug in de tijd, terug naar het jaar 1925. In dit jaar werd er begonnen met de bouw van dit station. Er waren al wel twee stations te vinden in Buffalo, maar deze stonden midden in het centrum, slecht bereikbaar voor passagiers en auto’s en ze waren heel erg oud. Ze stamden nog een deel af uit de tijd van de Amerikaanse Burgeroorlog. En ja, dan kan je je voorstellen dat er wel behoefte was aan iets nieuws. Men koos voor een locatie wat ongeveer 4 km bij het centrum vandaan lag. Hier had men de ruimte om een geweldig mooi station te bouwen. Het mooie aan het Buffalo Central Terminal is dat het bestaat uit meerdere delen, waarvan sommige nog steeds met elkaar verbonden zijn, maar waar andere delen dat niet meer zijn.

Indrukwekkende hal

De grote hal, ook wel de main concourse genoemd, was eigenlijk het eerste wat je zag als je binnenkwam. Met een lengte van 69 meter, een breedte van 21 meter en een hoogte van bijna 18 meter is deze hal zeker indrukwekkend te noemen. Naast de hal is een toren van 83 meter te vinden. Hier zaten toentertijd de kantoren gevestigd en tegenwoordig kan het je een geweldig uitzicht geven over de stad en omgeving. En dan heb je daarnaast natuurlijk de 140 meter lange perrons, er waren er 14 van en deze waren allemaal per trap of roltrap te bereiken. De perrons waren normaal gesproken verbonden met de grote hal, maar de brug die hen verbond werd in 1981 gesloopt. Dit was nodig omdat anders het vrachtverkeer niet meer onder de brug door kon komen. Daarnaast stond er een gebouw voor de post, voor de vracht en voor de bagage.

Verlaten sinds 1979

Het station kostte in totaal ruim 14 miljoen dollar om te bouwen, wat toentertijd natuurlijk vreselijk veel geld was. Het werd in het jaar 1929 officieel geopend, maar eigenlijk was het toen het verkeerde moment. Het gebeurde namelijk een paar maanden voor de grote crisis in de Verenigde Staten. Mede hierdoor kreeg het minder passagiers dan men had berekend, maar toch ging het niet slecht. De 20 jaar na de opening werd er genoeg gebruikt gemaakt van het station, voornamelijk ten tijde van de Tweede Wereld Oorlog. Maar helaas werd er na de oorlog steeds minder gebruikt van gemaakt. Het kwam uiteindelijk onder beheer van Amtrak, die er de laatste trein in 1979 liet vertrekken. Het heeft toen een aantal jaren leeg gestaan totdat het werd opgekocht door Anthony Fedele. Hij heeft het gebouw grotendeels laten opknappen, liet er een appartement in bouwen, maar ook werden er gala’s gehouden, markten en werd er soms ook ‘floor hockey’. Uiteindelijk kon Anthony Fedele de belasting niet meer betalen en werd het gebouw weer verkocht. De volgende eigenaren van het gebouw hebben het gebouw meer geplunderd dan gerenoveerd. Alle oude, maar kostbare spullen die er hingen, werden verkocht. Hierdoor werd er een heel kaal en saai gebouw achter gelaten.

©Jeremy Lewis – CC BY-SA 4.0

Gekocht voor $1

Gelukkig werden de gebouwen van het Buffalo Central Terminal in 1997 voor $1 opgekocht door Scott Field van de Preservation Coalition of Erie County. Vlak na de koop werd er een coöperatie opgericht, de Central Terminal Restoration Corporation (CTRC). Deze groep heeft de grote hal, de toren en het bagagegebouw in handen en proberen aan de hand van fundraising, markten, feesten of artiest tentoonstellingen geld in te zamelen en zo de gebouwen beetje bij beetje op te kunnen kopen en te renoveren. Dit doen ze allemaal in de hoop dat het station ooit weer gebruikt gaat worden als treinstation en dat het weer een glorieuze tijd tegemoet gaat.

Uitgelichte foto: ©Dave Pape – CC BY 2.0

Nick heeft zijn hele leven lang al gereisd en heeft vele mooie momenten meegemaakt. Nu als fotograaf zijnde, probeert hij deze momenten alsnog op de gevoelige plaat te leggen. Zijn motto? Eén foto zegt meer dan duizend woorden!

Comments

  1. Daphne Beantwoorden

    Bijzonder! Ik hou van oude gebouwen met een verhaal.

    • Nick van Rookhuijzen Beantwoorden

      Dat vind ik nou ook! Ben altijd al zeer geïnteresseerd geweest in oude en leegstaande gebouwen. Nu ik het op deze manier kan delen vind ik het alleen maar mooier.

  2. Stéphanie | Expeditie Aardbol Beantwoorden

    Wauw! Wat gaaf! Ik ben gek op dit soort verlaten plekken 🙂

  3. Eric - reisrelaas.nl Beantwoorden

    Fascinerend, bijna een vliegticket waard om er eens te gaan kijken!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.