Terug in de tijd…Perth Railway Station

Geopend onder de naam Perth General was het een station met weinig betekenis. Het was een tussenstation voor een treinroute. Dit veranderde compleet toen een aantal spoorwegmaatschappijen besloten dit station te gaan gebruiken.

In 1848 werd het eerste station in Perth geopend, Perth General. Het was onderdeel van de spoorlijn die liep van Greenhill Junction naar Glasgow. Er stopte zo nu en dan een trein, maar een belangrijk station was het niet. Pas nadat de treinmaatschappij Dundee and Perth Railway op het toneel verscheen werd het station belangrijker.

Start van de groei

Niet alleen de Dundee and Perth Railway zorgde voor een groei, ook de Edinburgh and Northern Railway en de Midland Scottish Junction Railway zorgden ervoor dat het station groeide en een belangrijke status kreeg. Toen er rondom Perth ook nog korte treinroutes begonnen te rijden begon het station enorm te groeien, nu waren alle grote steden in Schotland te bereiken vanuit Perth. Er waren na de grote uitbreiding 9 perrons vanwaar de treinen vertrokken, waarvan 7 doorgaande sporen waren. De naam van het station veranderde van Perth General naar Perth (Railway Station).

IMG_4382

Het verval

Helaas werden er rond de jaren 50 en 60 een aantal spoorlijnen opgeheven. Hierdoor verminderde het aantal treinen en het aantal passagiers. Delen van het station raakten in verval. Zo werd er uiteindelijk een deel van de grote overkapping weggehaald en het aantal sporen verminderd naar 7. Nu zijn er 5 doorgaande sporen en 2 die Perth Railway Sation als eindpunt hebben. Ook de spoorlijnen die lange afstanden aflegden begonnen een andere route te rijden en dit zorgde ervoor dat er nog maar weinig treinen van en naar Perth reden. Het gehele rangeer terrein wat naast het station lag word om die reden ook niet meer gebruikt. Ooit stonden daar passagiersrijtuigen en goederenwagons opgesteld, tegenwoordig is het niet meer dan wat rails en gras… heel veel gras.

Verdeling onder de maatschappijen

Uiteindelijk werd in 1975 besloten dat de spoorlijn via Perth sneller was, dan de oudere spoorlijn via Stirling en Falkirk. Tegenwoordig is Perth een tussenstation en eindstation voor de spoorwegmaatschappijen Abellio ScotRail, Caledonian Sleeper en Virgin Trains East Coast. Er is tegenwoordig een klein café en ticket center gevestigd in het oude stationsgebouw. Doordat het station weer veel gebruikt word, groeit het aantal passagiers gestaag. In 2002 waren er nog 0,5 miljoen passagiers per jaar, nu waren dat er in 2014, zo’n 12 jaar later, al bijna 1 miljoen. Ook is het station ingedeeld in secties. Elk deel heeft zijn eigen perrons en zijn eigen spoorwegmaatschappij. Zo vertrekken er ruim 20-25 treinen per dag.

Ondanks dat het passagiersaantal groeit is het onderhoud aan het stationsgebouw en de overkapping wat achtergebleven. De roestige kleur laat je terugdenken aan de tijd dat dit station zijn gloriemomenten had, maar bij het afbladeren van de verf denkt men al snel aan het feit dat het zonde is dat er weinig tot niks aan het station wordt gedaan.

Nick heeft zijn hele leven lang al gereisd en heeft vele mooie momenten meegemaakt. Nu als fotograaf zijnde, probeert hij deze momenten alsnog op de gevoelige plaat te leggen. Zijn motto? Eén foto zegt meer dan duizend woorden!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.