Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en je wordt op de hoogte gehouden van alle nieuwe artikelen en nieuwtjes.

Terug in de tijd…Flinders Street Railway Station in Melbourne

Het was het eerste treinstation in Australia dat midden in een stad gebouwd werd en zorgde voor een verbinding naar andere steden in de omgeving. Ook staat het bekend als het drukste treinstation ter wereld tussen de jaren 1925 en 1930. Ik heb het dan over Flinders Street Railway Station in Melbourne. Een station dat ervoor zorgde dat de gehele stad vanaf één punt te bereiken was.

Op 12 september 1854 werd het station geopend door de toenmalige gouverneur Charles Hotham. Diezelfde dag was ook de eerste treinrit vanaf het nieuw geopende station. De trein reed van Flinders Street Railway Station (toen Melbourne Terminus) naar Sandridge (het huidige Port Melbourne). Het station had één perron van ruim 30 meter lang en een paar houten bijgebouwen. Eind 1879 werd er een tweede perron bijgeplaatst en werden de houten bijgebouwen vergroot en versterkt, ook werd er een loopbrug gebouwd zodat het tweede perron ook bereikbaar zou zijn. Ondertussen waren er in Melbourne nog twee andere stations geopend, namelijk in het westen (Spencer Street) en het oosten (Princess Bridge) van de stad. Deze stations waren echter niet verbonden met Flinders Street Railway Station. Uiteindelijk werden beide stations verbonden met Flinders Street Railway Station, wat resulteerde in een derde perron in 1890. Vanaf dat moment was de gehele stad bereikbaar via dit station.

In 1882 werd langzaamaan duidelijk dat dit station niet groot en mooi genoeg was voor de huidige stroom aan treinreizigers die het verwerkte per dag. Voor 1880 waren er al wel een aantal plannen getekend en overhandigd, maar daar was nooit iets mee gedaan. In 1899 werd er uiteindelijk een wedstrijd georganiseerd wat 17 bouwplannen opleverde. Tijdens de wedstrijd ging het voornamelijk om het stationsgebouw en de versieringen, want voor de andere delen van het station zoals de perrons, de sporen, de loopbruggen, het interieur en het dak was al bepaald waar deze gebouwd of gelegd zouden worden en hoe dit er uit zou zien. Uiteindelijk wonnen twee spoorwegmedewerkers de wedstrijd en kregen 500 pond als beloning voor hun ontwerp. In 1900 werd begonnen met de bouw van het nieuwe stationsgebouw. Het nieuwe Flinders Street railway Station werd gebouwd in de Franse Renaissance stijl met een grote koepel en een klokkentoren. Ook begon men met het aanleggen van een metrostation, die in 1903 gereed was. In 1905 werd er begonnen met het gehele stationsgebouw en men bouwde in de richting van de koepel. in 1906 begon met met de bouw aan de koepel en uiteindelijk kon het station met enige vertraging geopend worden in 1910. Rond die tijd waren de perrons ook uitgebreid en Flinders Street Railway Stations telde op dat moment ruim 13 perrons. In het jaar 1919 vertrok de eerste elektrische trein vanuit het station en in 1926 was het station het drukste passagiersstation ter wereld.

Vanaf de jaren 60 begon met plannen te bedenken over wat men zou doen met het stationsgebouw. Wegens slecht onderhoud was het gebouw er slecht aan toe en men twijfelde of men een nieuw stations moest laten ontwerpen en bouwen of dat het huidige station gerenoveerd zou gaan worden. Door de jaren heen zijn er vele ontwerpen geweest die afgekeurd werden of waarbij men het geld niet had om het station zo aan te passen dat het kon blijven staan. Uiteindelijk waren er rond 1992 mooie plannen, maar deze konden ook niet gerealiseerd worden vanwege geld tekort door de recessie in het jaar 1990. De jaren passeerden en hier en daar werd het stationsgebouw onderhouden, zodat het zou blijven staan tot er een nieuw ontwerp zou komen. Uiteindelijk kwam men in 2011 met een renovatieproject waarbij het huidige stationsgebouw kan blijven staan en het station toch goed gemoderniseerd gaat worden. Door deze renovatie gaat het Flinders Street Railway Station een mooie toekomst tegemoet.

Uitgelichte foto: ©Adam J.W.C.

Post Author
Nick van Rookhuijzen
Nick (30) heeft zijn hele leven lang al gereisd en heeft vele mooie momenten meegemaakt. Nu als fotograaf zijnde, probeert hij deze momenten alsnog op de gevoelige plaat te leggen. Zijn motto? Eén foto zegt meer dan duizend woorden!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Volg ons op Instagram

Reis mee tussen de rails op Instagram