Review: tentoonstelling ‘Op reis met Van Gijn’

Wij hebben eigenlijk veel gemeen met Simon van Gijn. We houden allebei van reizen en schrijven tijdens deze reizen onze belevingen op in een notitieboekje. Ook qua bestemmingen zitten we vaak op één lijn. We hebben dezelfde treinreizen door Zwitserland gemaakt, gingen met een boot het Comomeer over naar Bellagio en struinden rond op de grote boulevards in Parijs. We mopperde allebei over een te duur restaurant en hoopte op mooi weer. Het enige verschil tussen ons en Van Gijn is dat hij de reizen ruim 100 jaar geleden maakte. Tijdens de tentoonstelling ‘Op reis met Van Gijn‘ werden deze overeenkomsten duidelijk en hij nam ons mee op reis in de 19e eeuw

Simon van Gijn

Simon van Gijn was een bankier uit Dordrecht en van goede afkomst. Samen met zijn vrouw Cornelia (ook wel Corretje genoemd) ging hij elke zomer een aantal weken op reis en ja – dit deed hij natuurlijk voornamelijk met de trein. Dat hij op reis ging was op zich niet zo bijzonder (hoewel het wel iets was voor de rijkere klasse), maar Van Gijn schreef al zijn belevingen op in kleine notitieboekjes. Die boekjes zijn bewaard gebleven en geven een heel goed beeld van hoe het was om te reizen in de 19e eeuw.

Hij schreef zijn belevingen op om dezelfde redenen als wij dat nu doen. Ter geheugensteuntje voor later en om zijn tips te delen met het thuisfront. Zo schreef hij op wat het weer was, wat hij die dag gedaan had en wat hij gegeten of gedronken had. Dit doen wij nu ook, alleen maken wij een foto van ons eten met Instagram. De plekken die hij bezocht zijn nog steeds populaire bestemmingen en sommige hotels en restaurants waar hij at of sliep, bestaan nog steeds. Van Gijn ging dus ook naar Bellagio aan het Comomeer. Wij zijn hier zelf een paar weken terug geweest en net zoals hij, namen wij de trein vanuit Zwitserland naar de stad Como en vanaf hier de boot naar het dorpje Bellagio. Het is niet moeilijk voor te stellen dat hij daar rond liep of in een bootje stapte. Het Comomeer is erg pittoresk en het lijkt alsof de tijd er heeft stil gestaan. Bellagio heeft al helemaal de sfeer van een plek dat nooit verandert. Ik zie Van Gijn zo zitten, samen met zijn vrouw Cornelia, nippend aan een goede rode wijn aan een tafel bij het meer. Ik weet niet wat hij zou hebben gegeten, maar wij aten er een heerlijke pizza.

Op reis met van Gijn

Verschillen

Bij het bezoeken van de tentoonstelling worden de verschillen tussen het reizen van toen en nu ook goed duidelijk. Nu hebben wij natuurlijk het vliegtuig waardoor wij sowieso sneller op onze plek van bestemming zijn, maar ook reizen met de trein was toen heel anders. Ja, dezelfde routes bestaan nog en wij zijn inderdaad sneller omdat we niet met een stoomtrein hoeven te reizen, maar er waren hele etiquettes voor op reis. Zo werd er verwacht van een vrouw dat ze stil was in de trein, tenzij haar iets gevraagd werd. Ook had je voor in de trein een speciaal reispak aan. Dit pak was bij voorkeur grijs omdat je zo het stof van de reis niet zo snel zag. Ook was het beter om achteruit in de trein te zitten, want zo krijg je minder stof binnen. Wij hangen vandaag de dag het liefst met onze hoofden uit het raampje om niks te hoeven missen van het landschap en doordat wij niet meer met stoomtreinen rijden, hebben wij een stuk minder last van stof en as. Ook trekken wij geen speciale kleding aan voor een treinreis, tenzij we met de Orient Express op stap zouden gaan. Dan wordt het natuurlijk een heel ander verhaal.

Een ander verschil tussen toen en nu is dat reizen echt iets voor de rijkere klasse was. Reizen was ongelofelijk duur. Uit zijn notitieboekjes is niet meer te halen hoeveel hij betaalde voor een hotel of het vervoer, maar wel hoeveel geld hij bij zich had tijdens een reis. Voor twee weken Parijs had hij omgerekend 7000 euro mee. Nu is Parijs nog steeds niet een goedkope bestemming, maar ik geef geen 7000 euro uit voor twee weken Parijs! De wereld zien is nu niet meer alleen voor de rijken, want er zijn genoeg budget bestemmingen en voor 60 euro of minder kan je al in Istanbul zitten. Dat was toen ondenkbaar.

Op reis met van Gijn
De reiskoffers van de familie van Gijn ©Huis van Gijn

Op reis met Van Gijn

De tentoonstelling vindt plaats in het voormalige huis van Van Gijn, dat nu een museum is. Het museum alleen al is het waard om te bezoeken, aangezien het huis er nog precies zo uit ziet als in de tijd van Van Gijn. Alle kamers zijn nog precies zo ingericht als toen. Op de bovenste verdieping van het gigantische huis vind je de tentoonstelling, die vooral bestaat uit verschillende reisitems van de familie Van Gijn. Je kunt er de gigantische koffers bewonderen en je verbazen over wat de Van Gijntjes allemaal mee op reis namen. Ook is er een interactief gedeelte dat de reizen een meer visuele dimensie geven. Natuurlijk kan je er ook de notitieboekjes bewonderen, die bijna niet te lezen zijn door het priegelige handschrift en de ouderdom.

Toch heeft iemand de moeite genomen om de boekjes te ‘vertalen’. Wyke Sybesma heeft alle boekjes onderzocht en dankzij haar en het museum weten wij nu meer over het reizen in de 19e eeuw. Samen met Liesbeth van Noortwijk heeft zij niet alleen een mooie tentoonstelling tot stand weten te krijgen, maar hebben ze de notities van Simon van Gijn omgezet tot een prachtig boek. Dit boek verteld meer over de manier van reizen in de 19e eeuw en hoe van Gijn dit allemaal beleefde. Het boekje is te koop in het museum van Van Gijn en echt een prachtboek voor iedereen die van reizen en geschiedenis houdt.

+ Mooi museum
+ Bijzondere collectie
+ Interessant voor reislustige en treinliefhebbers

- De tentoonstelling is een beetje klein, maar gelukkig is de rest van het museum het ook waard om te bezoeken

WIN!

Ben jij dol op boeken, reizen en geschiedenis? Dan is het boekje ‘Op reis met Van Gijn’ echt iets voor jou! Een bijzonder en interessant verhaal over het reizen in de 19e eeuw. Wij mogen het boekje weggeven. Hoe je het kan winnen?

Like onze Facebook-pagina en laat hier een reactie achter! Meedoen kan tot 31 oktober.
(Als je geen Facebook hebt, vermeld dat dan even in de reactie. Dan maak je alsnog kans).

De winnaars zijn bekend!! Wij feliciteren mevr. B Dekkers en de Fam. van der Boom! Het boekje komt zsm jullie kant op.

De tentoonstelling ‘Op reis met Van Gijn’ is nog te zien tot en met 25 mei 2015

Op reis met van Gijn
Het boek ‘Op reis met Van Gijn’

Kirsten is verslaafd aan reizen. Zodra ze in Nederland is, begint het alweer te kriebelen. De trein is haar favoriete vervoersmiddel, vol avontuur en romantiek. Nog op de bucket list: een reis met de Oriënt-Express.