De Krokodil van Zwitserland

Wanneer de krokodil binnen komt rijden, springen kinderen razend enthousiast op en neer. “Kijk, kijk!” roepen ze wijzend. Het zijn niet alleen de kinderen die bij het zien van de krokodil opgewonden raken. Een oudere man naast mij kijkt geëmotioneerd toe. Zijn ogen beginnen te glinsteren. “Dat, jongedame,” begint hij terwijl hij richting de trein knikt. “Dat is nog eens een trein. Zoals ze ze vroeger maakte.” Lachend knipoogt hij naar mij en stapt in het groene gevaarte. De krokodil is een locomotief uit 1919 en rijdt nu tussen Davos en Filisur, daar is in 2014 voor de 125ste verjaardag van de Rhätische Bahn mee begonnen.

Nostalgisch door Graubünden

Om te vieren dat de Rhätische Bahn 125 jaar bestaat, rijdt dit jaar de Nostalgietrein – getrokken door een locomotief die ook bekend staat als de krokodil. De Nostalgietrein is een oude historische trein uit 1909 met een eerste, tweede en derde klas, een restauratiewagon of zelfs open rijtuigen. Dit hangt geheel af van de samenstelling van de trein. De trein ziet er nog net zo uit als 100 jaar geleden. De eerste klas straalt de grandeur uit van die tijd, met fluweel bekleedde banken en luxe coupés. De passagiers verdringen zich om een privé coupé uit de eerste klas, want de tweede en derde klas bestaan uit ongemakkelijk uitziende houten bankjes. Het kan de kinderen niet zo veel schelen waar ze zitten, want stiekem hopen ze dat ze op de balkonnetjes tussen de rijtuigen mogen blijven staan. Wij nemen plaats in een rijtuig voor de tweede klas en Nick opent meteen een aantal ramen. Het is natuurlijk super leuk om uit de raampjes te hangen en te zwaaien naar mensen langs het spoor. Ook wij worden weer even kind door deze fantastische trein van een eeuw oud. We delen onze rijtuig met een oudere man die werkzaam is op de trein. Er werken hier voornamelijk vrijwilligers en tevreden vertelt hij ons wat we onderweg allemaal tegenkomen. Er staan ons 14 tunnels en 30 bruggen te wachten, waarvan één het beroemde Landwasserviaduct is. “Goed opletten,” zegt hij. “Voor je het weet zijn we er alweer overheen.” Hij wijst naar Nick zijn camera en knikt naar de linkerkant. Daar moeten we staan als we nog een glimp willen opvangen van het viaduct.

Filisur

Gelukkig waren we een uur eerder al naar de viaduct zelf gelopen. Het dorpje waar de trein vertrekt – Filisur – ligt aan de Bahnerlebnisweg Albula, een wandelweg langs het spoor. Dit is een wandeltocht van 21 km. De wandeltocht begint in Preda en is in drie etappes verdeeld. De eerste etappe van Preda naar Bergün is 7 km, de tweede van Bergün naar Filisur is 9 km en de laatste etappe is 5 km van Filisur naar het Landwasserviaduct en weer terug. De laatste etappe is binnen een half uur te lopen en perfect voor als je op de Nostalgietrein wacht. De route is niet al te moeilijk en zeker de moeite waard, want vanaf een uitkijkpunt heb je een prachtig uitzicht over het Landwasserviaduct. De viaduct is zo bekend omdat het het hoogste viaduct is met een bocht erin. Je komt het viaduct ook vaak tegen op foto’s of ansichtkaarten uit de omgeving. Ook is dit de brug die wordt opgeblazen door Raspoetin in de animatiefilm Anastasia.

Mocht je nog langer moeten wachten op het station van Filisur, dan kan je ook nog de wandeling maken naar de ruïne van Burg Greifenstein. Dit is ook een wandeling van een half uur (heen), maar een stuk lastiger. Kleine, onduidelijke paden die steil omhoog slingeren. Eenmaal boven heb je een prachtig uitzicht over het dal. Nick en ik hadden niet echt de beste schoenen aan voor een klim en wij hadden ook nog eens de pech dat de ruïne tijdelijk gesloten was – dit werd ons alleen verteld toen wij al helemaal boven waren.

Landwasser-viaduct
Landwasser-viaduct

Wiesen viaduct

Op de terugweg van Davos naar Filisur stopt de Nostalgietrein bij het dorpje Davos Wiesen. Hier mag iedereen uitstappen en via het viaduct naar een uitkijkpunt wandelen. Het Wiesen viaduct is één van de langste gemetselde viaducten ter wereld. Wandelaars en fietsers mogen de brug oversteken via een aangebouwde reling naast het spoor. Ik heb normaal geen last van hoogtevrees, maar over een stellage lopen op een paar meter hoogte vond ik toch niet echt fijn. Wel is het uitzicht er fantastisch. Mannetjes met camera’s – waaronder Nick – hangen vervaarlijk over de reling om dit uitzicht vast te leggen. Ik was dus blij toen we veilig en wel aan de overkant waren. Hier heb je een uitzichtpunt op de brug, net zoals bij het Landwasserviaduct. Op het moment dat iedereen zich bij het uitzichtpunt heeft verzameld, komt de Nostalgietrein met al zijn pracht over het Wiesen viaduct. Als een model poseert hij eventjes voor zijn passagiers en daarna stappen we in en gaan we vrolijk verder.

Nostalgietrein Zwitserland
Wiesen viaduct met Nostalgietrein

Kinderen gratis

Een ritje met de Nostalgietrein is echt een mooie ervaring voor iedereen die van treinreizen houdt. Niet alleen zit je in een prachtige trein, maar de route is ook nog eens onvergetelijk mooi. Diepe dalen, indrukwekkende bruggen en hier en daar een bulderende waterval maken de reis tot een leuk uitstapje. In totaal ben je 1 uur en 15 minuten onderweg (02:30 uur als je ook weer terug gaat). Een kaartje voor de Nostalgietrein kost €12,50 bovenop een normaal treinkaartje. Kinderen hoeven alleen in het bezit te zijn van een normaal treinkaartje voor de route Filisur-Davos en hoeven de extra toeslag van €12,50 niet te betalen.

Meer informatie over 125 jaar Rhätische Bahn? Klik dan hier >>>
Meer informatie over de Nostalgietrein? Klik dan hier >>>

Reizen naar en door Zwitserland?
Kijk dan op www.swiss.com/nl/en voor meer informatie over vliegen naar Zwitserland en op www.SSB.ch voor meer informatie over reizen met de trein door Zwitserland.

Kirsten is verslaafd aan reizen. Zodra ze in Nederland is, begint het alweer te kriebelen. De trein is haar favoriete vervoersmiddel, vol avontuur en romantiek. Nog op de bucket list: een reis met de Oriënt-Express.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.